Διαχείριση Γνώσης και Ικανοτήτων |
|
---|---|
Διδάσκοντες | Δημήτριος Σάμψων Δημήτριος Γκότζος |
Κατηγορία μαθήματος | Ε/YYY |
Κωδικός μαθήματος | ΨΣ-704 |
Πιστωτικές μονάδες | 5 |
Ώρες μαθήματος | 3 ώρες |
Ώρες εργαστηρίων | 2 ώρες |
Ηλεκτρονικό υλικό | Προβολή στον Αρίσταρχο (Open e-Class) |
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Σημαντικός πυλώνας του Ψηφιακού Μετασχηματισμού Επιχειρήσεων και Κοινωνιών, είναι η αποτελεσματική Διαχείριση της Γνώσης και των Ικανοτήτων Ατόμων και Οργανισμών.
O σκοπός του μαθήματος είναι:
- η κατανόηση βασικών εννοιών που συνιστούν το θεωρητικό υπόβαθρο της Διαχείρισης Γνώσης (Knowledge Management) και της Διαχείρισης Ικανοτήτων (Competence Management),
- η πρακτική εξάσκηση με συστήματα Διαχείρισης Επαγγελματικών Γνώσεων και Επαγγελματικών Πρακτικών,
- η πρακτική εξάσκηση με μεθόδους και εργαλεία Περιγραφής και Διαχείρισης Ικανοτήτων Ατόμων και Οργανισμών,
- η εξοικείωση με τη σύνταξη Σχεδίων Δράσης για τον Ψηφιακό Μετασχηματισμό Οργανισμών που στηρίζεται στην Διαχείριση Γνώσης ή/και στη Διαχείριση Ικανοτήτων.
Σε αυτό το πλαίσιο, τα αναμενόμενα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος είναι, μετά από την επιτυχημένη ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές/τριες να είναι ικανοί:
- να κατανοούν και να περιγράφουν έννοιες που σχετίζονται με το θεωρητικό υπόβαθρο Διαχείρισης Γνώσης και Ικανοτήτων [Μαθησιακό Αποτέλεσμα ΜΑ1]
- να αναγνωρίζουν τα βασικά χαρακτηριστικά συστημάτων Διαχείρισης Επαγγελματικών Γνώσεων και Επαγγελματικών Πρακτικών [Μαθησιακό Αποτέλεσμα ΜΑ2]
- να αξιολογούν το επίπεδο τεχνολογικής ωριμότητας ενός πραγματικού συστήματος Διαχείρισης Επαγγελματικών Γνώσεων και Επαγγελματικών Πρακτικών για την κάλυψη των αναγκών χρηστών σε πραγματικές περιπτώσεις χρήσης [Μαθησιακό Αποτέλεσμα ΜΑ3]
- να είναι εξοικειωμένοι με Ευρωπαϊκά και Διεθνή Πρότυπα Περιγραφής Ικανοτήτων Ατόμων και Οργανισμών [Μαθησιακό Αποτέλεσμα ΜΑ4]
- να εφαρμόζουν τα ευρωπαϊκά πρότυπα περιγραφής ψηφιακών ικανοτήτων για την αποτίμηση της ψηφιακής ετοιμότητας πολιτών και οργανισμών [Μαθησιακό Αποτέλεσμα ΜΑ5]
- να συντάσσουν Σχεδία Δράσης για τον Ψηφιακό Μετασχηματισμό Οργανισμών που στηρίζονται στην Διαχείριση Γνώσης ή/και στη Διαχείριση Ικανοτήτων [Μαθησιακό Αποτέλεσμα ΜΑ6]
Περιεχόμενα
- Διαχείριση Γνώσης:
o Εισαγωγή στη Διαχείριση Γνώσης.
o Τι είναι η Γνώση – Κατηγορίες Γνώσης (Δηλωτική – Διαδικαστική, Ρητή – Άρρητη).
o Στάδια Δημιουργίας Γνώσης (Εσωτερικοποίηση / Ενσωμάτωση, Εξωτερικοποίηση /Διατύπωση, Κοινωνικοποίηση / Ενσυναίσθηση, Συνδυασμός / Σύνδεση) και Στάδια Διαχείρισης Γνώσης (Δημιουργία, Σύνθεση, Αποθήκευση, Διαμοιρασμός, Αναγνώριση, Μάθησης & Χρήση, Αξιολόγηση & Ανατροφοδότηση, Βελτίωση)
o Μελέτη Περίπτωσης Διαχείρισης Επαγγελματικών Γνώσεων και Επαγγελματικών Πρακτικών: Ο Εθνικός Συσσωρευτής Εκπαιδευτικού Περιεχομένου για την Πρωτοβάθμια και τη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση Φωτόδεντρο. - Διαχείριση Ικανοτήτων:
o Εισαγωγή στη Διαχείριση Ικανοτήτων. Τι είναι η Ικανότητα (Competence) και ποια είναι η διαφορά μεταξύ Ικανότητας και Δεξιότητας (Competency). Μοντέλα Ικανοτήτων (Competence Models).
o Ενδεικτικά Παραδείγματα Περιγραφής Ικανοτήτων Ατόμων ή/και Οργανισμών.
o Μελέτη Περίπτωσης περιγραφής Ατομικών Μη-Επαγγελματικών Ικανοτήτων (Individual Competences): το ευρωπαϊκό πρότυπο για την περιγραφή των Ψηφιακών Ικανοτήτων των Πολιτών της Ευρωπαϊκής Ένωσης – Digital Competence Framework for Citizens (DigComp 2.2).
o Μελέτη Περίπτωσης περιγραφής Ατομικών Επαγγελματικών Ικανοτήτων (Individual Competences): το ευρωπαϊκό πρότυπο για την περιγραφή των Ψηφιακών Ικανοτήτων των Εκπαιδευτικών – (European Framework for the Digital Competence of Educators: DigCompEdu)
o Μελέτη Περίπτωσης περιγραφής Ικανοτήτων Οργανισμών (Organizational Competences): το ευρωπαϊκό πρότυπο περιγραφής της ψηφιακής ωριμότητας Εκπαιδευτικών Οργανισμών European Framework for Digitally-Competent Educational Organisations (DigCompOrg).
o Μελέτη Περίπτωσης περιγραφής Ατομικών Μη-Επαγγελματικών Ικανοτήτων (Individual Competences): Το Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Ικανοτήτων για τη Βιωσιμότητα (GreenComp). - Σχέδιο Δράσης Ψηφιακού Μετασχηματισμού Εκπαιδευτικών Οργανισμών
Προτεινόμενα Συγγράμματα
- Ρωσσίδης Ιωάννης και Ασπρίδης Γιώργος. (2017). Διαχείριση Γνώσης, Εκδόσεις Σταμούλη. [Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 68406837]
- Μαρινάγη, Αικατερίνη και Σκουρλάς, Χρήστος. (2022). Διαχείρισης Γνώσης. Ελληνικά Ακαδημαϊκά Ηλεκτρονικά Συγγράμματα και Βοηθήματα – Αποθετήριο “Κάλλιπος” [Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 112701595] Ηλεκτρονικό Σύγγραμμα Ανοικτής Πρόσβαση
Πρόσθετη Βιβλιογραφία
- Tyndale, P. (2002). A Taxonomy of Knowledge Management Tools. Evaluation and Program Planning, 25, 183-190.
- Sampson, D. & Zervas, P. (2013). Learning Object Repositories as Knowledge Management Systems. Knowledge Management & e-Learning Journal, 5(2), 117-136.
- Vuorikari, R., Kluzer, S. & Punie, Y. (2023). DigComp 2.2: The Digital Competence Framework for Citizens [DigComp2: Το ευρωπαϊκό πλαίσιο για την ψηφιακή ικανότητα των πολιτών. Μετάφραση: Γενική Γραμματεία Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Απλούστευσης Διαδικασιών, Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης. H πρωτότυπη έκδοση δημοσιεύθηκε το 2022].
- Redecker, C. (2017). European Framework for the Digital Competence of Educators: DigCompEdu. Publications Office of the European Union. https://doi.org/10.2760/159770
- Economou, A. (2023). SELFIEforTEACHERS – Designing and developing a self-reflection tool for teachers’ digital competence. Publications Office of the European Union. https://tinyurl.com/yc64z27r
- Kampylis, P., Punie, Y. & Devine, J. (2015). Promoting Effective Digital-Age Learning – A European Framework for Digitally-Competent Educational Organisations. EUR 27599 EN. doi:10.2791/54070 (Έκδοση στην ελληνική γλώσσα, Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης και Ηλεκτρονικού Περιεχομένου & Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύπρου, 2023)
- Ευρωπαϊκή Επιτροπή, Κοινό Κέντρο Ερευνών (2022), GreenComp, Το ευρωπαϊκό πλαίσιο ικανοτήτων βιωσιμότητας, Υπηρεσία Εκδόσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης