Διαχείριση Γνώσης και Ικανοτήτων

Διδάσκοντες Δημήτριος Σάμψων
Δημήτριος Γκότζος
Κατηγορία μαθήματος Ε/YYY
Κωδικός μαθήματος ΨΣ-704
Πιστωτικές μονάδες 5
Ώρες μαθήματος 3 ώρες
Ώρες εργαστηρίων 2 ώρες
Ηλεκτρονικό υλικό Προβολή στον Αρίσταρχο (Open e-Class)

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Ο σκοπός του μαθήματος είναι η ανάπτυξη κατάλληλων ικανοτήτων για την αξιοποίηση των μεθόδων και συστημάτων Διαχείρισης Επαγγελματικών Γνώσεων και Επαγγελματικών Πρακτικών, συμπεριλαμβανομένων και των μεθόδων Περιγραφής και Διαχείρισης Ικανοτήτων Ατόμων και Οργανισμών.

Σε αυτό το πλαίσιο, οι μαθησιακοί στόχοι του μαθήματος είναι, μετά από την επιτυχημένη ολοκλήρωση του μαθήματος, ο/η φοιτητής/τρια να είναι ικανός/η:

  • να γνωρίζει και να κατανοούν το θεωρητικό υπόβαθρο της Διαχείρισης Γνώσης και Ικανοτήτων,
  • να αναλύει τα βασικά χαρακτηριστικά συστημάτων Διαχείρισης Επαγγελματικών Γνώσεων και Επαγγελματικών Πρακτικών,
  • να εφαρμόζει τα Ευρωπαϊκά και Διεθνή Πρότυπα Περιγραφής Ικανοτήτων Ατόμων και Οργανισμών.

Περιεχόμενα

  • Μέρος Α – Διαχείριση Γνώσης: Εισαγωγή στη Διαχείριση Γνώσης. Τι είναι η Γνώση – Κατηγορίες Γνώσης (Δηλωτική – Διαδικαστική, Ρητή – Άρρητη). Στάδια Διαχείρισης Γνώσης (Ανακάλυψη Γνώσης, Καταγραφή/Απόκτηση Γνώσης, Διαμοιρασμός Γνώσης, Εφαρμογή Γνώσης). Συστατικά ενός Περιβάλλοντος Διαχείρισης Γνώσης (Διαδικασίες, Μηχανισμοί, Συστήματα, Υποδομές). Ενδεικτικά Παραδείγματα Συστημάτων Διαχείρισης Γνώσης.
    • Μελέτη Περίπτωσης Διαχείρισης Επαγγελματικών Γνώσεων και Επαγγελματικών Πρακτικών: Συστήματα Διαχείρισης Κοινοτήτων Εκπαιδευτικών και Εκπαιδευτικών Πρακτικών.
  • Μέρος Β – Διαχείριση Ικανοτήτων: Εισαγωγή στη Διαχείριση Ικανοτήτων. Τι είναι η Ικανότητα (Competence) και ποια είναι η διαφορά μεταξύ Ικανότητας και Δεξιότητας (Competency). Μοντέλα Ικανοτήτων (Competence Models). Ενδεικτικά Παραδείγματα μεθόδων Περιγραφής Ικανοτήτων Ατόμων ή/και Οργανισμών:
    • Μελέτη Περίπτωσης περιγραφής Ατομικών Μη-Επαγγελματικών Ικανοτήτων (Individual Competences): το ευρωπαϊκό πρότυπο Digital Competence Framework for Citizens (DigComp 2.1).
    • Μελέτη Περίπτωσης περιγραφής Ατομικών Επαγγελματικών Ικανοτήτων (Individual Competences): το διεθνές πρότυπο UNESCO ICT Competency Framework for Teachers (ICT-CFT).
    • Μελέτη Περίπτωσης περιγραφής Ικανοτήτων Οργανισμών (Organizational Competences): το ευρωπαϊκό πρότυπο περιγραφής της ψηφιακής ωριμότητας εκπαιδευτικών οργανισμών European Framework for Digitally-Competent Educational Organisations (DigCompOrg)

Προτεινόμενα Συγγράμματα

  • Ρωσσίδης Ιωάννης και Ασπρίδης Γιώργος. (2017). Διαχείριση Γνώσης, Εκδόσεις Σταμούλη.
    [Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 68406837]
  • Ιωάννης Ι. Κεκκές, (2011). Η Διαχείριση της Γνώσης στο Σύγχρονο Τεχνολογικό Περιβάλλον, Εκδόσεις Μπάμπαλης Μονοπρόσωπη ΕΠΕ.
    [Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 12308986]

Πρόσθετη Βιβλιογραφία

Επιπλέον, στον Eύδοξο αναρτώνται σε ηλεκτρονική μορφή άρθρα, οπτικοακουστικό υλικό διαλέξεων και διαδικτυακές διευθύνσεις για χρήσιμες πληροφορίες καθώς και ασκήσεις για την εξάσκηση των φοιτητών/τριών. Παρουσιάζονται μελέτες περίπτωσης, παραδειγματικά προβλήματα και μέθοδοι επίλυσης αυτών.