Μεθοδολογία Εκπαιδευτικής Έρευνας

Εκτύπωση

Σκοπός και Μαθησιακοί Στόχοι

Σκοπός του μαθήματος είναι η εξοικίωση των φοιτητών/τριων με τις κυριότερες διαστάσεις της Επιστημονικής Έρευνας, με έμφαση στη Εκπαίδευση και πιο ειδικά στην Ψηφιακή Εκπαίδευση, η ανάπτυξη βασικών ερευνητικών ικανοτήτων, και η προετοιμασία των φοιτητών για την εκπόνηση της Μεταπτυχιακής Διπλωματικής Εργασίας.

Από το μάθημα της Μεθοδολογίας Εκπαιδευτικής Έρευνας οι φοιτητές/τριες θα αποκτήσουν τις θεωρητικές και πρακτικές γνώσεις για να αξιοποιήσουν ποιοτικές, ποσοτικές ή μεικτές ερευνητικές μεθόδους για τη συλλογή και ανάλυση δεδομένων και την παραγωγή επιστημονικά έγκυρων πορισμάτων. Θα εξασκηθούν στο να χρησιμοποιούν τη δημιουργική και κριτική σκέψη για την επισκόπηση της βιβλιογραφίας, τη διατύπωση υποθέσεων και ερευνητικών ερωτημάτων, τη συλλογή και ανάλυση πρωτογενών δεδομένων και την εξαγωγή και κοινοποίηση επιστημονικών πορισμάτων. Συνοπτικά, θα αποκτήσουν τις βασικές ικανότητες που χρειάζεται μια/ένας ερευνητής/τρια στο χώρο την κοινωνικών επιστημών, με έμφαση την ηλεκτρονική μάθηση. Μαθαίνοντας να εφαρμόζουν βασικές μεθόδους για να συλλέγουν δεδομένα και να τα αναλύουν με τη χρήση στατιστικών εργαλείων και μεθόδων θα αποκτήσουν τα εφόδια για να σχεδιάζουν και παρουσιάζουν το δικό τους σχέδιο έρευνας Επίσης, θα αποκτήσουν την ικανότητα να παρουσιάζουν με δομημένο τρόπο τα πορίσματα της έρευνάς τους, τόσο γραπτά όσο και προφορικά.

Σε αυτό το πλαίσιο, οι μαθησιακοί στόχοι του μαθήματος είναι, μετά από την επιτυχημένη ολοκλήρωση του μαθήματος, ο/η φοιτητής/τρια να είναι ικανός/η:

  • να κατανοεί, να περιγράφει και να εξηγεί τις βασικές έννοιες και διαδικασίες της εκπαιδευτικής έρευνας, με πεδίο εφαρμογής την ηλεκτρονική μάθηση [ΜΣ1]
  • να κατανοεί τα διάφορα είδη της εκπαιδευτικής έρευνας και να εντοπίζει ερευνητικά προβλήματα στην (ψηφιακή) εκπαίδευση και στην ηλεκτρονική μάθηση [ΜΣ2]
  • να αναζητεί, αξιολογεί, οργανώνει και μελετά συγκριτικά τη διαθέσιμη βιβλιογραφία [ΜΣ3]
  • να διατυπώνει καλά δομημένα ερευνητικά ερωτήματα και υποθέσεις [ΜΣ4]
  • να επιλέγει και να αιτιολογεί τις προσφορότερες μεθοδολογίες εκπαιδευτικής έρευνας με βάση τα ερευνητικά ερωτήματα και υποθέσεις [ΜΣ5]
  • να γνωρίζει και να εφαρμόζει βασικές μεθόδους συλλογής, οργάνωσης και ανάλυσης δεδομένων [ΜΣ6]
  • να σχεδιάζει, να δημιουργεί και να παρουσιάζει ένα καλά τεκμηριωμένο ερευνητικό σχέδιο εργασίας (για την εκπόνηση μεταπτυχιακής διπλωματικής εργασίας ή/και για ερευνητικό έργο) [ΜΣ7]

Περιεχόμενα

  • Βασικές έννοιες και αρχές της εκπαιδευτικής έρευνας και της ερευνητικής μεθοδολογίας
  • Μέθοδοι ποιοτικής έρευνας.
  • Μέθοδοι ποσοτικής έρευνας
  • Περιγραφική-επαγωγική στατιστική και εισαγωγή στο SPSS/R
  • Μέθοδοι μεικτής και διεπιστημονικής έρευνας.
  • Σχεδίαση και Σύνταξη Ερευνητικής Πρότασης και Ερευνητικής Έκθεσης
  • Θέματα Ακαδημαϊκής Ηθικής και Ερευνητικής Δεοντολογίας
  • Παραδείγματα Έρευνας στην Ψηφιακή Εκπαίδευση και Μάθηση
  • Τεχνολογικά Υποστηριζόμενη Σχολική Εκπαίδευση
  • Μικτή Μάθηση υποστηριζόμενη από Ψηφιακές Τεχνολογίες
  • Διαδικτυακή Εκπαίδευση και Μάθηση

 

Φάκελος Εκπαιδευτικού Υλικού σε ποικίλες μορφές  (Άρθρα, Εκθέσεις, Video, κλπ) ανά Θεματική Κατηγορία διατίθεται μέσω της ψηφιακής τάξης του μαθήματος.