Θεωρίες Μάθησης και Διδακτικά Μοντέλα

Εκτύπωση

Στόχος

Στόχος του γνωστικού αντικειμένου είναι η ανάπτυξη θεωρητικών και εφαρμοσμένων γνώσεων, που αφορούν στις σύγχρονες θεωρίες μάθησης και τα διδακτικά μοντέλα για τη σχεδίαση, ανάπτυξη, εφαρμογή και αξιολόγηση περιβαλλόντων ηλεκτρονικής μάθησης (eLearning/eL). Ειδικότερα με το αντικείμενο αυτό επιχειρείται i) να ερμηνευτεί το φαινόμενο της μάθησης μέσα από την εξέταση των επιστημονικών θεωρήσεων, ώστε να προσδιοριστούν οι αρχές, οι μέθοδοι σχεδίασης των θεωριών αυτών σε περιβάλλοντα eL (στρατηγικές, τεχνικές) ii) να αναδειχθεί η σχέση και η εφαρμογή των θεωριών με τα διδακτικά μοντέλα σε περιβάλλοντα eL iii) να αναπτυχθούν διδακτικές προσεγγίσεις για την υλοποίηση και την αξιολόγηση λύσεων σε περιβάλλοντα eL.

Περιεχόμενα

  • Εισαγωγή στη μάθηση με την υποστήριξη της τεχνολογίας. Στο πλαίσιο του γνωστικού αντικειμένου εξετάζεται η συμπεριφοριστική, η γνωστική προσέγγιση και οι κατασκευαστικές θεωρίες (γνωστικός και κοινωνικός εποικοδομητισμός) με έμφαση σε διδακτικές προσεγγίσεις για περιβάλλοντα eL.
  • Μπιχεβιορισμός (Behαviorismus): αρχές, προϋποθέσεις μάθησης, περιορισμοί, μέθοδοι, στρατηγικές. Κοινωνικογνωστικά Μοντέλα Μάθησης. Η Κοινωνικογνωστική Θεωρία Μάθησης (Socio-cognitive learning theory) (μεθοδολογικές & διδακτικές προσεγγίσεις βάση των μοντέλων αυτών σε περιβάλλοντα eL).
  • Γνωστική θεώρηση στη μάθηση: αρχές, προϋποθέσεις μάθησης, περιορισμοί, μέθοδοι, στρατηγικές, εφαρμογές. Το μοντέλο της Επεξεργασίας των Πληροφοριών. Τα εποικοδομητικά μοντέλα μάθησης: αρχές, προϋποθέσεις μάθησης, περιορισμοί, μέθοδοι, στρατηγικές, εφαρμογές. (μεθοδολογικές & διδακτικές προσεγγίσεις βάση των μοντέλων αυτών σε περιβάλλοντα eL).
  • Ο κοινωνικός κονστρουκτιβισμός: αρχές, προϋποθέσεις μάθησης, περιορισμοί, μέθοδοι, στρατηγικές, εφαρμογές. Εμπλαισιωμένη μάθηση, γνωστική μαθητεία (μεθοδολογικές & διδακτικές προσεγγίσεις βάση των μοντέλων αυτών σε περιβάλλοντα eL).
  • Διδακτικά μοντέλα: αρχές, μέθοδοι & στρατηγικές, διδακτικές ενέργειες, ρόλοι.
    • Merrill’s First Principles of Instruction
    • Discovery Learning
    • Bloom ‘s taxonomy
    • Gagne΄ 9 Events of Instruction
    • ADDIE instructional design model
    • Dick and Carey Systems Approach Model
    • Kemp instructional design model
    • Kirkpatrick’s four-level model Project Method
    • ASSURE model
    • Cognitive Apprenticeship
    • Cognitive Flexibility Theory (Rand Spiro)
    • Inquiry Teaching
    • Problem Based Learning
  • Αξιολόγηση και αυθεντική αξιολόγηση: τύποι αξιολόγησης και εφαρμογές σε περιβάλλοντα eL.
    • McCombs, B., & Vakili, D. (2005) A learner-centered framework for e-learning. Teachers College Record, 107(8), 1582–1609.
    • Arshavskiy M. (2013). Instructional Design for ELearning: Essential guide to creating successful eLearning courses, ISBN 1492920878.
    • Bean C. (2014). The Accidental Instructional Designer: Learning Design for the Digital Age, ASTD Press Editorial Staff.
    • Beetham, H., Sharpe, R. (2007). Rethinking Pedagogy for a Digital Age: Designing and Delivering E-Learning, Routledge.
    • Elliott S, Kratochwill T, Littlefield-Cook J, Travers J. (2008). Educational Psychology: Effective Teaching, Effective Learning, Brown & Benchmark Pub.
    • Martin Ryder Instructional Design Models http://carbon.ucdenver.edu/~mryder/itc/idmodels.html
    • Mayer, R. C., Richard, E. (2007). e-Learning and the Science of Instruction: Proven Guidelines for Consumers and Designers of Multimedia Learning, Pfeiffer.
    • Newby, T., Stepich, D., Lehman, J., Russell, J. (2000), Instructional Technology for Teaching and Learning, 2nd ed., Merrill, New York
    • Pitman B. (2011). Designing Effective eLearning: A Step-by-Step Guide (Effective eLearning Design), eProficiency Inc.
    • Reggie, K., Fox, R., Chan F. T. , Tsang P. (2008). Enhancing Learning Through Technology: Research on Emerging Technologies and Pedagogies. World Scientific
    • Roblyer M.D. (2009). Integrating Educational Technology into Teaching, 5th ed., Allyn & Bacon.
    • Sawyer, R. K. (2006). The Cambridge Handbook of the Learning Sciences, Cambridge University Press.
    • Slavin R., E. (2008). Educational Psychology: Theory and Practice, 9th ed., Allyn & Bacon.
    • Snowman, J. Biehler, R. (2008). Psychology Applied to Teaching, 12th Edition, Hougton & Mifflin.
    • Tomei, L. (2008). Adapting Information & Communication Technologies for Effective Education, Information Science Publishing.
    • Woolfolk, A. (2010). Educational Psychology, 11th ed., Allyn & Bacon.