Θεωρίες Μάθησης και Διδακτικά Μοντέλα

Εκτύπωση

Σκοπός και Μαθησιακοί Στόχοι

Η ανάπτυξη θεωρητικών και εφαρμοσμένων γνώσεων, που αφορούν στις σύγχρονες θεωρίες μάθησης και τα διδακτικά μοντέλα αποτελούν σημαντικό υπόβαθρο για τη σχεδίαση, ανάπτυξη, εφαρμογή και αξιολόγηση περιβαλλόντων ψηφιακής μάθησης.  Σε αυτό το πλαίσιο το μάθημα (α) ερμηνεύει το φαινόμενο της μάθησης μέσα από την εξέταση των επιστημονικών θεωρήσεων, ώστε να προσδιοριστούν οι αρχές των θεωριών αυτών στη σχεδίαση περιβαλλόντων ψηφιακής μάθησης (στρατηγικές, τεχνικές) (β) αναδεικνύει τη σχέση και την εφαρμογή των θεωριών με τα διδακτικά μοντέλα που υλοποιούνται σε αυτά τα περιβάλλοντα, και (γ) παρουσιάζει διδακτικές προσεγγίσεις για την υλοποίηση, την ανάπτυξη και την αξιολόγηση λύσεων σε περιβάλλοντα ψηφιακής μάθησης.

Με την επιτυχημένη ολοκλήρωση του μαθήματος, ο/η φοιτητής/τρια αναμένεται να είναι ικανός/η:

  • να γνωρίζει, να κατανοεί και να ερμηνεύει το θεωρητικό υπόβαθρο του αντικειμένου που αφορά στις σύγχρονες θεωρίες μάθησης [ΜΣ1].
  • να αναλύει και να εφαρμόζει τη γνώση βάση των διαφορετικών θεωρήσεων και των αρχών για τη μάθηση στην εφαρμογή τους στα διδακτικά μοντέλα, διαμορφώνοντας ευρύτερες εκπαιδευτικές λύσεις σε περιβάλλοντα ψηφιακής μάθησης [ΜΣ2].
  • να κατανοεί και να αξιολογεί τη γνώση για το «τι», το «πώς» και το «πότε» στις διαδικασίες της μάθησης και της διδασκαλίας σε περιβάλλοντα ψηφιακής μάθησης [ΜΣ3].
  • να αξιολογεί (self/peer-assessment) διαφορετικές μεθοδολογίες διδασκαλίας για το σχεδιασμό ευρύτερων εκπαιδευτικών λύσεων (μοντέλα διδασκαλίας) εφαρμοσμένα σε περιβάλλοντα ψηφιακής μάθησης [ΜΣ4]
  • να σχεδιάζει και να δημιουργεί εκπαιδευτικά σενάρια (macro & micro) μέσα από κατάλληλα ενορχηστρωμένες συνεργατικού τύπου εκπαιδευτικές διαδικασίες για περιβάλλοντα ψηφιακής μάθησης (frameworks, deliverables, case studies) [ΜΣ5].

Περιεχόμενα

  • Εισαγωγή στη Μάθηση με την υποστήριξη των Ψηφιακών Τεχνολογιών.
  • Μπιχεβιορισμός (Behαviorismus): αρχές, στρατηγικές – εφαρμογή στην ψηφιακή εκπαίδευση.
  • Κοινωνικογνωστικά Μοντέλα Μάθησης (Socio-cognitive learning theories): μεθοδολογικές & διδακτικές προσεγγίσεις βάση των μοντέλων αυτών σε περιβάλλοντα ψηφιακής μάθησης.
  • Γνωστική θεώρηση στη μάθηση (Cognitive learning theories): αρχές, προϋποθέσεις μάθησης, στρατηγικές – εφαρμογές στην ψηφιακή εκπαίδευση.
  • Το μοντέλο της Επεξεργασίας των Πληροφοριών: εφαρμογή στην ψηφιακή εκπαίδευση.
  • Τα εποικοδομητικά μοντέλα μάθησης: αρχές, στρατηγικές, μεθοδολογικές & διδακτικές προσεγγίσεις βάση των μοντέλων αυτών σε περιβάλλοντα ψηφιακής μάθησης.
  • Ο κοινωνικός κονστρουκτιβισμός (Constructivism learning theories): αρχές, στρατηγικές και εφαρμογές σε περιβάλλοντα ψηφιακής μάθησης.
  • Εμπλαισιωμένη μάθηση (Situated learning) & γνωστική μαθητεία (Cognitive Apprenticeship): μεθοδολογικές & διδακτικές προσεγγίσεις σε περιβάλλοντα ψηφιακής μάθησης.
  • Διδακτικά μοντέλα εφαρμοσμένα περιβάλλοντα ψηφιακής μάθησης: εκπαιδευτικά σενάρια (αρχές, μέθοδοι & στρατηγικές, διδακτικές ενέργειες, ρόλοι).
  • Αξιολόγηση και αυθεντική αξιολόγηση: τύποι αξιολόγησης και εφαρμογές σε περιβάλλοντα ψηφιακής μάθησης.
  • McCombs, B., & Vakili, D. (2015) A learner-centered framework for e-learning. Teachers College Record, 107(8), 1582–1609.
  • Arshavskiy M. (2013). Instructional Design for eLearning: Essential guide to creating successful eLearning courses, ISBN 1492920878.
  • Bean C. (2014). The Accidental Instructional Designer: Learning Design for the Digital Age, ASTD Press Editorial Staff.
  • Beetham, H., Sharpe, R. (2017). Rethinking Pedagogy for a Digital Age: Designing and Delivering E-Learning, Routledge.
  • Elliott S, Kratochwill T, Littlefield-Cook J, Travers J. (2018). Εκπαιδευτική Ψυχολογία, Αποτελεσματική διδασκαλία – Αποτελεσματική μάθηση, Gutenberg.
  • Joyce, Β.; Weil, Μ.; Calhoun, Ε. (2014). Models of Teaching, Pearson.
  • Κολιάδης Ε. (2015). Θεωρίες Μάθησης και Εκπαιδευτική Πράξη, τ. Α, Β, Γ, Δ. Αυτοέκδοση, Αθήνα.
  • Lehman J., Newby T, Russel J., Stepich D. (2019). Εκπαιδευτική τεχνολογία για διδασκαλία και μάθηση, Επίκεντρο.
  • Martin Ryder Instructional Design Models http://carbon.ucdenver.edu/~mryder/itc/idmodels.html
  • Mayer, R. C., Richard, E. (2017). e-Learning and the Science of Instruction: Proven Guidelines for Consumers and Designers of Multimedia Learning, Pfeiffer.
  • Newby, T., Stepich, D., Lehman, J., Russell, J. (2000), Instructional Technology for Teaching and Learning, 2nd ed., Merrill, New York
  • Pitman (2011). Designing Effective eLearning: A Step-by-Step Guide  (Effective eLearning Design), eProficiency Inc.
  • Reggie, K., Fox, R., Chan F. T. , Tsang P. (2018). Enhancing Learning Through Technology: Research on Emerging Technologies and Pedagogies. World Scientific
  • Roblyer M.D. (2019). Eκπαιδευτική Τεχνολογία και Διδασκαλία, ΙΩΝ.
  • Sawyer, R. K. (2013). The Cambridge Handbook of the Learning Sciences, Cambridge University Press.
  • Slavin R., E. (2018). Educational Psychology: Theory and Practice, 9th, Allyn & Bacon.
  • Snowman, J. Biehler, R. (2018). Psychology Applied to Teaching, 12thEdition, Hougton & Mifflin.
  • Tomei, L. (2018). Adapting Information & Communication Technologies for Effective Education, Information Science Publishing.
  • Woolfolk, A. (2020). Educational Psychology, 11th, Allyn & Bacon.

 

Φάκελος Εκπαιδευτικού Υλικού σε ποικίλες μορφές  (Άρθρα, Εκθέσεις, Video, κλπ) ανά Θεματική Κατηγορία διατίθεται μέσω της ψηφιακής τάξης του μαθήματος.