Τεχνολογίες Μάθησης και Διδασκαλίας

Εκτύπωση

Στόχος

Οι ψηφιακές τεχνολογίες θεωρείται ότι μπορούν να αποτελέσουν το βασικό εργαλείο για τον μετασχηματισμό των σημερινών εκπαιδευτικών πρακτικών, και κατ’επέκταση των αντίστοιχων εκπαιδευτικών πολιτικών, προκειμένου να ανταποκριθούν στις σύχρονες προκλήσεις για αναβαθμισμένες μαθησιακές εμπειρίες και αποτελεσματικότερα εκπαιδευτικά συστήματα σε όλα τα επίπεδα (Σχολική Εκπαίδευση, Ανώτερη Εκπαιδευση, Επαγγελματική Κατάρτιση).  Αυτό, όμως, απαιτεί σε βάθος κατανόηση των απαιτήσεων για την παιδαγωγική αξιοποίηση των ψηφιακών τεχνολογίων και την διευρυμένη ένταξη τους στην εκπαιδευτική πράξη από όλους τους εμπλεκόμενους επαγγελματικούς ρόλους: εκπαιδευτικοί, ηγέτες εκπαιδευτικών οργανισμών, υπεύθυνοι εκπαιδευτικού σχεδιασμού, μηχανικοί σχεδίασης ψηφιακών εκπαιδευτικών εργαλείων.

Ο σκοπός του μαθήματος είναι να μελετήσει το ρόλο των ψηφιακών τεχνολογιών για την υποστήριξη παιδαγωγικών και εκπαιδευτικών καινοτομιών στην διδασκαλία, την μάθηση και την αξιολόγηση της μάθησης τόσο σε τυπικά όσο και σε μη-τυπικά εκπαιδευτικά περιβάλλοντα.

Σε αυτό το πλαίσιο, οι μαθησιακοί στόχοι του μαθήματος είναι, μετά από την επιτυχημένη ολοκλήρωση του μαθήματος, ο/η φοιτητής/τρια να είναι ικανός/η:

  • να κατανοεί και να αναλύει γιατί οι ψηφιακές τεχνολογίες θεωρούνται βασικό εργαλείο για τον μετασχηματισμό των σημερινών εκπαιδευτικών πρακτικών και κατ’επέκταση των αντίστοιχων εκπαιδευτικών πολιτικών, προκειμένου να ανταποκριθούν στις σύχρονες προκλήσεις για αναβαθμισμένες μαθησιακές εμπειρίες και αποτελεσματικότερα εκπαιδευτικά συστήματα σε όλα τα επίπεδα (Σχολική Εκπαίδευση, Ανώτερη Εκπαιδευση, Επαγγελματική Κατάρτιση),
  • να εφαρμόζει ψηφιακές τεχνολογίες για την υποστήριξη της δικής του μάθησης και να αναστοχάζεται σχετικά με τις δικές του μαθησιακές εμπειρίες,
  • να αναλύει και να αξιολογεί ποιές ψηφιακές τεχνολογίες είναι κατάλληλες για την υποστήριξη παιδαγωγικών και εκπαιδευτικών καινοτομιών στην διδασκαλία, την μάθηση και την αξιολόγηση της μάθησης τόσο σε τυπικά όσο και σε μη-τυπικά εκπαιδευτικά περιβάλλοντα,
  • να σχεδιάζει και να δημιουργεί μια τεκμηριωμένη πρόταση τεχνολογικά υποστηριζόμενης παιδαγωγικής και εκπαιδευτική καινοτομίας και να εξηγεί και να τεκμηριώνει την αποτελεσματικότητα και την καταλληλότητα της προτεινόμενης καινοτομίας.

Περιεχόμενα

Το μάθημα είναι οργανωμένο με βάση έξι βασικά θέματα των ψηφιακών τεχνολογιών που υποστηρίξουν την διδασκαλία, την μάθηση και την αξιολόγηση της μάθησης:

  • Γιατί Ψηφιακές Τεχνολογίες στην διδασκαλία, την μάθηση και την αξιολόγηση της μάθησης:
    • τι υποστηρίζει η θεωρία?
    • ποιές είναι οι βασικές παιδαγωγικές και εκπαιδευτικές καινοτομίες στην διδασκαλία, την μάθηση και την αξιολόγηση της μάθησης σε ανταπόκριση των σύχρονων προκλήσεων για αναβαθμισμένες μαθησιακές εμπειρίες και αποτελεσματικότερα εκπαιδευτικά συστήματα σε όλα τα επίπεδα (Σχολική Εκπαίδευση, Ανώτερη Εκπαιδευση, Επαγγελματική Κατάρτιση)?
  • Ποιές είναι οι βασικές τάσεις για την επιτάχυνση της υιοθέτησης ψηφιακά υποστηριζόμενων παιδαγωγικών και εκπαιδευτικών καινοτομιών σε εκπαιδευτικούς οργανισμούς
  • Ποιές είναι οι σημαντικότερες προκλήσεις που επιβραδύνουν την υιοθέτηση ψηφιακά υποστηριζόμενων παιδαγωγικών και εκπαιδευτικών καινοτομιών σε εκπαιδευτικούς οργανισμούς
  • Ποιές είναι οι κυρίαρχες εξελίξεις στις ψηφιακές τεχνολογίες που υποστηρίξουν την διδασκαλία, την μάθηση και την αξιολόγηση της μάθησης:
    • τεχνολογίες που ήδη χρησιμοποιούνται: Open Educational Resources, Course Management Systems, Virtual and Remote Labs, Social Media, Makerspaces, 3D Printing, Robotics, Mobile Apps, Digital Games
    • τεχνολογίες που αναμένεται να χρησιμοποιηθούν στο άμεσο μέλλον: Augmented and Virtual Reality, Educational Data Analytics, Wearable Technologies & Internet of Things, Blockchain
  • Ποιές είναι οι ικανότητες που πρέπει να έχουν οι εκπαιδευτικοί για την αποτελεσματική ένταξη των ψηφιακών τεχνολογιών στην διδασκαλία, την μάθηση και την αξιολόγηση της μάθησης ?
  • Πως αξιολογείται η ψηφιακή ετοιμότητα εκπαιδευτικών οργανισμών ?

Οι βιβλιογραφικές αναφορές του μαθήματος παρατίθονται στην ηλεκτρονική τάξη του μαθήματος.