Εκπαιδευτική Τεχνολογία

Εκτύπωση

Σκοπός και Μαθησιακοί Στόχοι

Σκοπός αυτού του μαθήματος είναι η μελέτη του ρόλου των Ψηφιακών Τεχνολογιών στην υποστήριξη και τον μετασχηματισμό παιδαγωγικών και εκπαιδευτικών καινοτομιών για τη Μάθηση, τη Διδασκαλία και την Αξιολόγηση της Μάθησης προκειμένου τα Εκπαιδευτικά Συστήματα (σε όλα τα επίπεδα: σχολική εκπαίδευση, πανεπιστημιακή εκπαίδευση και επαγγελματική κατάρτιση) να μπορούν να ανταποκριθούν στις σύγχρονες  εκπαιδευτικές προκλήσεις, ειδικά στην μετά την πανδημία εποχή.

Σε αυτό το πλαίσιο, οι μαθησιακοί στόχοι του μαθήματος είναι, μετά από την επιτυχημένη ολοκλήρωση του μαθήματος, ο/η φοιτητής/τρια να είναι ικανός/η:

  • να γνωρίζει και να κατανοεί σε βάθος γιατί και πως οι ψηφιακές τεχνολογίες θεωρούνται ο βασικός καταλύτης για τον μετασχηματισμό και τη βελτίωση των παραδοσιακών μεθόδων και πρακτικών της Μάθησης, της Διδασκαλίας και της Αξιολόγησης της Μάθησης, με βάση την ανάλυση της διεθνούς βιβλιογραφίας [ΜΣ1]
  • να αναλύει και να αξιολογεί ποιες Ψηφιακές Τεχνολογίες χρησιμοποιούνται στην Ψηφιακή Εκπαίδευση, Διδασκαλία και Μάθηση, και να επιλέγει κατάλληλες Ψηφιακές Τεχνολογίες για την υποστήριξη συγκεκριμένων εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων με βάση την ανάλυση των ιδιαίτερων δυνατοτήτων που προσφέρει η κάθε Ψηφιακή Τεχνολογία [ΜΣ2]
  • να σχεδιάζει, να αναλύει και να αξιολογεί τεχνολογικά υποστηριζόμενες παιδαγωγικές και εκπαιδευτικές καινοτομίες για τη Μάθηση, τη Διδασκαλία και την Αξιολόγηση της Μάθησης, με βάση διεθνώς αναγνωρισμένες μεθόδους και καλές πρακτικές [ΜΣ3]
  • να σχεδιάζει και να δημιουργεί Μαζικά Ανοικτά Διαδικτυακά Μαθήματα (MOOC) με τη χρήση του εργαλείου OpenEdX [ΜΣ4]
  • να (αυτο) αξιολογεί και αναστοχάζεται σχετικά με το ατομικό επίπεδο Ψηφιακών Ικανοτήτων Εκπαιδευτικού με βάσει το Ευρωπαϊκό Πλαίσιο DigiCompEdu (πριν και μετά το μάθημα) [ΜΣ5]

Περιεχόμενα

  • Εκπαιδευτικές τεχνολογίες: εννοιολογικό πλαίσιο – θεωρία και πράξη.
  • Γιατί οι ψηφιακές τεχνολογίες θεωρούνται ο βασικός καταλύτης για τον μετασχηματισμό και τη βελτίωση των παραδοσιακών μεθόδων και πρακτικών της Μάθησης, της Διδασκαλίας και της Αξιολόγησης της Μάθησης: ανάλυση της διεθνούς βιβλιογραφίας.
  • Ποιες Ψηφιακές Τεχνολογίες χρησιμοποιούνται στην Ψηφιακή Εκπαίδευση, Διδασκαλία και Μάθηση, και πως επιλέγουμε τις κατάλληλες Ψηφιακές Τεχνολογίες και Εργαλεία για την υποστήριξη συγκεκριμένων εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων με βάση την ανάλυση των ιδιαίτερων δυνατοτήτων που προσφέρει η κάθε Ψηφιακή Τεχνολογία (affordance analysis).
  • Σχεδίαση, Ανάλυση και Αξιολόγηση τεχνολογικά υποστηριζόμενων παιδαγωγικών και εκπαιδευτικών καινοτομιών για τη Μάθηση, τη Διδασκαλία και την Αξιολόγηση της Μάθησης με βάση το μοντέλο Substitution, Augmentation, Modification and Redefinition (SAMR).
  • Επισκόπηση Εκπαιδευτικών και Παιδαγωγικών Καινοτομιών που υποστηρίζονται από Ψηφιακές Τεχνολογίες: Ανάλυση των Εκθέσεων Open University UK Innovating Pedagogy 2003-2023.
  • Συγκριτική Ανάλυση (α) των βασικών τάσεων στην υιοθέτηση ψηφιακών τεχνολογιών από εκπαιδευτικούς οργανισμούς, (β) των σημαντικότερων προκλήσεων και δυσκολιών στην αξιοποίηση ψηφιακών εκπαιδευτικών τεχνολογιών σε μεγάλη κλίμακα και (γ) των κυρίαρχων τεχνολογικών εξελίξεων στις Εκπαιδευτικές Τεχνολογίες (στην Ευρώπη, τις ΗΠΑ και την Ασία): Ανάλυση των Εκθέσεων New Media Consortium & EDUCASE Horizon Reports 2005-2023
  • Εκπαιδευτικές Ψηφιακές Τεχνολογίες και το Επάγγελμα του Εκπαιδευτικού: Ανάλυση Μελλοντικών Σεναρίων
  • Εφαρμογές της Τεχνητής Νοημοσύνης στην Εκπαίδευση.
  • Σχεδίαση και Υλοποίηση Μαζικών Ανοικτών Διαδικτυακών Μαθημάτων (MOOC) με τη χρήση του εργαλείου OpenEdX
  • Michael Spector, Foundations of Educational Technology, Routledge, ISBN: 978-1-138-79028-5, 2nd Edition, 2016
  • Susan Ko and Steve Rossen, Teaching Online: a Practical Guide, Routledge, ISBN: 978-0-415-83243-4, 4th Edition, 2017
  • (Tony) Bates, Teaching in a Digital Age: Guidelines for Designing Teaching and Learning, Open Access Book, 3rd Edition, 2023
  • Jim Goodell (Editor), Learning Engineering Toolkit: Evidence-Based Practices from the Learning Sciences, Instructional Design, and Beyond, Routledge, ISBN: 9781032232829, 2023
  • Manpreet Singh Manna, Balamurugan Balusamy, Meenakshi Sharma, and Prithi Samuel, Blended learning and MOOCs: a new generation education system, Routledge,  ISBN 9781032310336, 2023
  • Hannele Niemi, Roy D. Pea, Yu Lu (Editors), AI in Learning: Designing the Future, Springer, Open Access, 2023

Φάκελος Εκπαιδευτικού Υλικού σε ποικίλες μορφές  (Άρθρα, Εκθέσεις, Video, κλπ) ανά Θεματική Κατηγορία διατίθεται μέσω της ψηφιακής τάξης του μαθήματος