Εκπαίδευση η-Εκπαιδευτών

Εκτύπωση

Στόχος

Στόχος του γνωστικού αντικειμένου είναι η ανάπτυξη θεωρητικών και εφαρμοσμένων γνώσεων για την εκπαίδευση ενηλίκων και τη διεξαγωγή ενός προγράμματος Εκπαίδευσης η-Εκπαιδευτών (e-Trainers Training/eTsT) στο πλαίσιο της Ηλεκτρονικής Μάθησης (eLearning/eL).

Με το αντικείμενο αυτό επιχειρείται:

  1. η εισαγωγή στην εκπαίδευση ενηλίκων και τη δια βίου μάθηση.
  2. η ανάλυση, ο σχεδιασμός, η ανάπτυξη, η υλοποίηση και η αξιολόγηση ενός εννοιολογικού πλαισίου για ένα εφαρμοσμένο πρόγραμμα Εκπαίδευσης η-Εκπαιδευτών, ώστε οι φοιτητές να αποκτήσουν γνώσεις και αποτιμήσιμες δεξιότητες (knowledge, skills, competencies) στη διαχείριση ανάλογων παρεμβάσεων eTsT (e-training, e-tutoring, e-courses, e-delivering).

Ειδικότερα στο γνωστικό αντικείμενο Εκπαίδευση η-Εκπαιδευτών (e-Trainers Training/ eTsT) θα εξεταστεί:

  • i. η Εισαγωγή στην Eκπαίδευση Eνηλίκων και η δια βίου μάθηση, αξιοποιώντας τα ελληνικά και τα διεθνή δεδομένα.
  • ii. το Θεωρητικό πλαίσιο στην εκπαίδευση ενηλίκων
  • iii. η Ανάλυση του πλαισίου του eTsT με έμφαση στα χαρακτηριστικά, το προφίλ, τις ανάγκες, τα κίνητρα, την αυτο-αποτελεσματικότητα, το κέντρο ελέγχου και τις στάσεις των eTs (e-trainers characteristics, e-learners profile, needs, motivation, self-efficacy, locus of control, attitudes) καθώς και η ανάλυση των συνθηκών και των προϋποθέσεων για την η-εκπαίδευση (conditions, prerequisites for e-courses, skills for eTsT, verbal non-verbal communication, feedback and interpersonal skills).
    iv. ο Σχεδιασμός του eTsT με έμφαση στον καθορισμό των μαθησιακών στόχων, την αντιστοίχιση των μαθησιακών αποτελεσμάτων, την οριοθέτηση του εκπαιδευτικού περιβάλλοντος και τη σχεδίαση ενός εννοιολογικού πλαισίου ανάπτυξης ηλεκτρονικών μαθημάτων με έμφαση στις καλές πρακτικές (learning objectives/outcomes, training program preparation, conceptual frameworks, best practices, e-training environment).
  • v. η Ανάπτυξη μιας μεθοδολογικής προσέγγισης για το eTsT, αξιοποιώντας το επιστημονικό πλαίσιο του γνωστικού και του κοινωνικού κονστρουκτιβισμού και των αρχών της συνεργατικής μάθησης με έμφαση στη Μάθηση βασισμένη στο Πρόβλημα, την Αυτο-Κατευθυνόμενη Μάθηση, τη Διερευνητική Μάθηση και τις Κοινότητες Πρακτικής (learning process, learning theory: Problem based Learning, Self-Directed Learning, Ιnquiry-based Learning, Communities of Practices, MOOCs & training methods: self-paced learning, roles, interaction, collaboration, σε LMS, VLE).
  • vi. η Εφαρμογή-Υλοποίηση του eTsT (deliver e-trainig/e-course, e-tutoring for small/large groups, presentation skills, manage performance).
  • vii. η Αξιολόγηση του eTsT (evaluation and assessment methods).

Περιεχόμενα

  • H εκπαίδευση ενηλίκων και η δια βίου μάθηση, αξιοποιώντας τα ελληνικά και τα διεθνή δεδομένα – η μεθοδολογία έρευνας στην εκπαίδευση ενηλίκων.
  • Oι βασικές θεωρίες μάθησης ενηλίκων
  • O ρόλος του εκπαιδευτή ενηλίκων, τα επαγγελματικά προσόντα και την πιστοποίηση
  • H εκπαίδευση η-εκπαιδευτών στην Ηλεκτρονική Μάθηση (eLearning/eL). Η οργάνωση της εκπαίδευσης στη βάση του A.D.D.I.E. Model: ανάλυση πλαισίου, παρουσίαση των στόχων και του θεωρητικού υπόβαθρου του αντικειμένου για την επίτευξη της εκπαίδευσης η-εκπαιδευτών στην eL.
  • Tο IT πλάισιο του eTsT με έμφαση στα χαρακτηριστικά, το προφίλ, τις ανάγκες, τα κίνητρα, την αυτο-αποτελεσματικότητα, το κέντρο ελέγχου και τις μαθησιακές προτιμήσεις των eTs (e-Trainers skills/competencies in managing eL programs, e-learners profile, individual differences/personalized learning, needs, motivation/ARCS Model, self-efficacy believes, self-esteem, locus of control, learning preferences, cognitive/learning styles, personalized learning, multiple intelligence). Θα αναλυθεί επίσης το θέμα των στάσεων (social attitudes) σε περιβάλλοντα eL με έμφαση στο μοντέλο ΤΑΜ (Technology Acceptance Model) σε ΙΤ context.
  • Oι συνθήκες και οι προϋποθέσεις για την η-εκπαίδευση (conditions, prerequisites for e-courses, skills for eTsT, verbal non-verbal communication, feedback and interpersonal skills, active listening, lurking, interaction and collaboration, team building, teaching in small groups).
  • Oι μαθησιακοί στόχοι, αντιστοιχίζονται τα μαθησιακά αποτελέσματα των ηλεκτρονικών μαθημάτων (learning objectives/outcomes, training program preparation, conceptual frameworks, best practices, lesson plans, educational scenarios, e-training environment).
  • Tο eTsT σε διαφορετικά ψηφιακά περιβάλλοντα (learning process, learning theory: Project Based Learning, Self-Directed Learning, Communities of Practices, MOOCs) μέσω ποικίλων προσεγγίσεων (training methods: self-paced learning, roles, collaborative scripts, web 2.0, LMS, VLE).
  • Τρόποι υλοποίησης ενός προγράμματος eTsT (deliver e-trainig/e-course, e-tutoring for small/large groups, presentation skills, manage performance).
  • Μέθοδοι αξιολόγησης ενός προγράμματος eTsT (evaluation and assessment methods, authentic assessment, feedback, reflection, questionnaires).
  • Abdullah, M. H. (2001). Self-directed learning. ERIC Digest. Bloomington, In: ERIC Clearinghouse on Reading, English, and Communication.
  • American Association of School Librarians.(2009). AASL Standards for the 21st- Century Learner. http://www.ala.org/aasl/standards-guidelines/learning-standards
  • Archambault, L. M., & Crippen, K. (2009). Examining TPACK amon g K-12 online distance educators in the United States Vol. 9. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education. http://www.citejournal.org/vol9/iss1/general/article2.cfm
  • Βandura, A. (2003): Self Efficacy: the Exercise of Control, Freeman and Company, NY.
  • Bandura, A. (2002): Self-Efficacy in Changing Societies, Cambridge University Press.
  • Beetham, H. (2002). Skills and Competencies for E-Learning, in Staff development for e-learning, 17th April LTSN workshop. Materials available from LTSN: http://www.ltsn.ac.uk/
  • Bell, A. & Morris, G. (2009). Engaging professional learning in online environments. Australasian Journal of Educational Technology, 25(5), pp. 799-713.
  • Breur, J. (2009). The e-tutoring case study: A concept for tutor training with ILIAS. Paper presented at the meeting of the Second International ILIAS Conference. Cologne, Germany.
  • Candy, P.C. (2004). Linking thinking. Self-directed learning in the digital age. Commonwealth of Australia: Department of Education, Science and Training.
  • Cassidy, S. (2006). Learning style and student self-assessment skill. Education & Training, Vol. 48 Nos 2/3, pp. 170 – 177.
  • Chee, T. S, Divaharan, S., Tan, L., & Mun, C. H. (2011). Self-directed learning with ICT: Theory, practice and assessment. Singapore: Ministry of Education.
  • Chou, P.N., & Chen, W.F. (2008). Exploratory study of the relationship between self-directed learning and academic performance in a web-based learning environment. Online Journal of Distance Learning Administration, 11(1).
  • Cornelius, S. & Higgison, C. (2000). Online Tutoring e-Book: Chapter 2.The Tutor’s Role and Effective Strategies for Online Tutoring. OTIS Research Group, Online Tutoring Skills Project. Edinburgh: Heriot-Watt University, Aberdeen: The Robert Gordon University.
  • Costa, E.de B., & Perkusich, A., (1997): Designing a multi-agent interactive learning environment, In Proceedings of ICCE ’97, Malaysia.
  • Dai, D.Y. & Stenberg, R. (2004). Motivation, Emotion and Cognition, LEA, NY.
  • Daniels, H, Edward A. (2004): Psychology of Education, Routledge Falmer, Taylor & Francis Group, London.
  • Dede, C., Nelson, B., Ketelhut, D., Clarke, J., & Bowman, C. (2004). Design-based research strategies for studying situated learning in a multi-user virtual environment. Paper presented at the 2004 International Conference on Learning Sciences, Mahweh, NJ.
  • Denis, B., Watland, P., Pirotte, S., & Verday, N. (2004). Roles and Competencies of the e-Tutor. Networked Learning Conference.
  • http://www.networkedlearningconference.org.uk/past/nlc2004/proceedings/symposia/symposium6/denis_et_al.htm
  • Dieterle, E., & Clarke, J. (2005). Multi-User Virtual Environments for Teaching and Learning. In Encyclopedia of multimedia technology and networking (pp. 1-11). Hershey, PA: Idea Group, Inc.http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.84.7064&rep=rep1&type=pdf
  • Dweck C.S. (2000): Self Theories: their role on Motivation, personality and Development, Taylor and Francis [ISBN 1-84169-024-4]
  • FAO (2011). E-learning methodologies: A guide for designing and developing e-learning courses. Rome, Italy: Federal Ministry of Food, Agriculture and Consumer Protection, Government of Germany.
  • Gibbons, M. (2002). The self‐directed learning handbook: Challenging adolescent students to excel. San Francisco, CA: Jossey‐Bass.
  • Gibson, D. & Aldich, C. & Prencky, M. (2007). Gamew and Simulations in Online Learning, Information Science Development, London.
  • Golder S. & Donath J., (2004): Social roles in electronic communities, For the Association of Internet Researchers (AoIR) conference Internet Research 5.0, Brighton, England.
  • Gottman, J. (2000): Η συναισθηματική νοημοσύνη των παιδιών, εκδ. Ελληνικά Γράμματα.
  • Griffin, Ε. (2003): A First Look at Communication Theory, McGraw-Ηill.
  • Jarvis P. (2004). Συνεχιζόμενη εκπαίδευση και κατάρτιση – Θεωρία και πράξη. Αθήνα: Εκδόσεις Μεταίχμιο.
  • Johnson, W., Rickel, J., Lester, J., (2000): Animated pedagogical agents: face-to-face interaction in interactive learning environments, International Journal of Artificial Intelligence in education.
  • Κόκκος, Α. (2005). Εκπαίδευση ενηλίκων Ανιχνεύοντας το πεδίο. Αθήνα: Εκδόσεις Μεταίχμιο.
  • Kωσταρίδου-Ευκλείδη, Α. (2002): Ψυχολογία Κινήτρων, Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα.
  • Λεονταρή, Α. (1998). Αυτοαντίληψη. Αθήνα: Εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα (β’ έκδοση).
  • Kaluzniacky, E. (2004). Managing Psychological factor in Information Systems Work, Information Science Publishing,
  • Κελπανίδης Μ., & Βρυνιώτη Κ. (2004). Διαβίου Μάθηση. Αθήνα: Εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα.
  • Kimble, C. & Hildreth, P. & Bourdon, I. (2008). Communities of Practice, IAP.
  • Maslow Α. (2004) Intrapersonal Communication – Hierarchy of Needs -Chapter 10 Ιn A First Look at Communication Theory by E. Griffin http://www.afirstlook.com/docs/hierarchy.pdf.
  • Mακρή – Μπότσαρη, Ε. (2001). Αυτοαντίληψη και αυτοεκτίμηση: Μοντέλα, ανάπτυξη, λειτουργικός ρόλος και αξιολόγηση, εκδ. Ελληνικά Γράμματα.
  • Nασιάκου, M. Χατζή, A. Φατούρου, M. (1999): Εισαγωγή στην Κοινωνική Ψυχολογία, εκδ. Gutemberg, Αθήνα.
  • Nicholson, P., Thompson, J.B., Ruohonen, M., Multisilta, J. (2005). E-Training Practices for Professional Organizations ISBN 978-0-387-23572-1
  • Owen, T. (2002). Self-Directed Learning in Adulthood: A Literature Review.
  • Παρασκευά, Φ. & Παπαγιάννη, Αικ. (2008). ‘Επιστημονικές και Παιδαγωγικές Δεξιότητες για τα Στελέχη της Εκπαίδευσης’, στη σειρά ‘Αναβάθμιση της Ποιότητας της Παρεχόμενης Εκπαίδευσης’, τ. 4, εκδ. Π.Ι., ΥΠ.Ε.Π.Θ.
  • Ρετάλης, Σ. (2005). «Οι Προηγμένες Τεχνολογίες Διαδικτύου στην Υπηρεσία της Μάθησης», Εκδόσεις Καστανιώτης ISBN 960-03-3983-X.
  • Roger C. Schank (2005). Lessons in Learning, e-Learning, and Training: Perspectives and Guidance for the Enlightened Trainer, Pfeiffer.