Υποστηρικτικές Τεχνολογίες στην Ειδική Αγωγή

Εκτύπωση

Στόχος

Οι εκπαιδευτικοί στόχοι του μαθήματος είναι:

  • Να αναδείξει το σημαντικό ρόλο που παίζουν οι υποστηρικτικές τεχνολογίες στην εκπαίδευση ατόμων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ώστε να αναπτύξουν την προσωπικότητά τους.
  • Να βελτιώσει όσο είναι δυνατό τις δεξιότητές τωνατόμων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες για να είναι ομαλή η ένταξή τους στη σχολική τάξη και μετέπειτα στο ευρύτερο κοινωνικό σύνολο, ως ισότιμα και ενεργά μέλη.
  • Να πραγματοποιηθεί παρουσίαση και εξάσκηση με τις τεχνολογίες που μπορούν να αξιοποιηθούν για την εκπαίδευση ατόμων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, δηλαδή ατόμων που έχουν δυσκολία μάθησης και προσαρμογής, εξαιτίας σωματικών, διανοητικών, ψυχολογικών, συναισθηματικών και κοινωνικών ιδιαιτεροτήτων.
  • Να γίνει αναφορά στις αρχές και μεθόδους Καθολικής Σχεδίασης στην τάξη καθώς και στις διεθνείς τυποποιήσεις και πρότυπα προσβασιμότητας.

Περιεχόμενα

  • Ανάλυση αναγκών μαθητών με αναπηρία:
    • αισθητηριακή (όραση, ακοή, αφή),
    • κινητική (μετακίνηση, δεξιότητα, τέντωμα/φτάσιμο)
    • γνωσιακή (νοητικέςλειτουργίες-επικοινωνία)
  • Εργαλεία διάγνωσης δυσκολιών μάθησης και προσαρμογής ατόμων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες
  • Οδηγίες ΚαθολικήςΣχεδίαση για Μάθηση
  • Εφαρμογή της σχεδίασης για όλους για προσβασιμότητα εκπαιδευτικού περιεχομένου
  • Διεθνείς τυποποιήσεις και πρότυπα προσβασιμότητας και χρηστικότητας
  • Εργαλεία αποτίμησης και αξιολόγησης προσβασιμότητας ιστοθέσεων
  • Ορισμοί, κατηγοριοποίηση και λειτουργικά χαρακτηριστικά
  • Τεχνικές, συσκευές και λογισμικό προσβάσιμης αλληλεπίδρασης – Υποστηρικτικές Τεχνολογίες Πληροφορικής για μαθητές με: τύφλωση, χαμηλή όραση, κώφωση, βαρηκοΐα, που χρησιμοποιούν συστήματα Εναλλακτικής ή Επαυξητικής και Επικοινωνίας, γλωσσική αναπηρία, κινητική αναπηρία άνω άκρων, δυσλεξία, ΔΕΠΥ στο φάσμα αυτισμού.
  • Εξάσκηση στη χρήση Υποστηρικτικών Τεχνολογιών για μαθητές με αναπηρία και εφαρμογών λογισμικού προσβασιμότητας.
  • L. Bowden Carpenter, L. Johnston, L. Breard “Assistive Technology: Access for All students” 3rd edition, Pearson, 2015
  • Cook and Hussey’s Assistive Technologies: Principles and Practice, ISBN-10: 0323039073, 2005
  • Authors: Albert M. Cook and Janice M. Polgar
  • J. Green: “Assistive Technology in Special Education: resources for education, intervention and rehabilitation”, 2nd edition, Prufrock Press, 2014
  • A. Dell, D. Newton, J. Petroff: “Assistive Technology in the classroom” 2nd edition, Pearson, 2012
  • Γ. Κουρουπέτρογλου και Ε. Φλωριά “Επιστημονικά Σύμβολα κατά Braille στον Ελληνικό Χώρο – Εφαρμογή σε Συστήματα Πληροφορικής για Τυφλούς”, έκδοση Κέντρου Εκπαίδευσης και Απoκατάστασης Τυφλών (ΚΕΑΤ), Αθήνα 2003
  • Γ. Κουρουπέτρογλου, Κ. Ξιπτερίδης και Ε. Μιτσόπουλος: “Τεχνικές πρόσβασης σε υπολογιστικά περιβάλλοντα”, Πανεπιστήμιο Αθηνών, Αθήνα, 2001
  • Γ. Κουρουπέτρογλου και Σ. Λιάλιου: “Συμβολικά Συστήματα Εναλλακτικής Διαπροσωπικής Επικοινωνίας”, Πανεπιστήμιο Αθηνών, Αθήνα, 2000
  • Γ. Κουρουπέτρογλου και Σ. Λιάλιου: “Εναλλακτική και Επαυξητική Διαπροσωπική Επικοινωνία Ατόμων με Αναπηρία”, Πανεπιστήμιο Αθηνών, Αθήνα, 2001