Ανάλυση Αγορών και Ανάπτυξη Επιχειρησιακού Σχεδίου

Εκτύπωση

Στόχος (Διδάσκων Δρ. Κανέλλος)

  • Να υποστηρίξει τους φοιτητές στην επαγγελματική δραστηριοποίησή τους στην αγορά ηλεκτρονικών επικοινωνιών μέσω πρακτικής εξοικείωσης με τα βασικά επιχειρηματικά. ρυθμιστικά και οικονομικά εργαλεία και πρακτικές
  • Να βοηθήσει τους φοιτητές να αποκτήσουν μια εικόνα των εμπορικών πρακτικών και των ρυθμιστικών πολιτικών της ρύθμισης των ανταγωνιστικών αγορών ηλεκτρονικών επικοινωνιών σε Ελλάδα και Ευρωπαϊκή Ένωση.
  • Να εξοικειώσει τους φοιτητές με τις βασικές έννοιες της ανάλυσης αγορών και του ανταγωνισμού σε επίπεδο σταθερών και κινητών ευρυζωνικών δικτύων και καινοτόμων συνδυαστικών υπηρεσιών επικοινωνίας, πρόσβασης και περιεχομένου
  • Να εισαγάγει τους φοιτητές στις επιχειρηματικές προκλήσεις της Ψηφιακής Οικονομίας, του Διαδικτύου και του Ηλεκτρονικού Εμπορίου
  • Να παρουσιάσει τα ρυθμιστικά εργαλεία των Εποπτικών Αρχών για τις επιχειρήσεις με σημαντική ισχύ στην αγορά και τις κυρώσεις για παραβιάσεις της νομοθεσίας
  • Να μυήσει τους φοιτητές στο εταιρικό δίκαιο και στα εργαλεία νομικής προστασίας των τεχνολογικών αγαθών (λογισμικό, βάσεις δεδομένων, οπτικοακουστικών έργων κλπ) υπό καθεστώς σύγκλισης τεχνολογιών

Στόχος (Διδάσκων Δρ. Παπαδόπουλος)

Μέσα από την κατανόηση και από τα πρακτικά παραδείγματα οι φοιτητές θα είναι σε θέση να:

  • Κατανοήσουν τι είναι ένα επιχειρηματικό σχέδιο και τη σημασία που έχει στην επιτυχία της εταιρίας ένα καλά δομημένο επιχειρηματικό σχέδιο
  • Προσδιορίζουν τούς κινδύνους και τις πιθανές ζημιές που μπορεί να προκαλέσει ένα προτεινόμενο επιχειρηματικό σχέδιο όπως και να αντιλαμβάνονται την αξία μιας νέας επιχειρηματικής ιδέας στην αγορά των τεχνολογιών πληροφοριών και επικοινωνιών
  • Περιγράφουν τη βασική δομή ενός επιχειρηματικού σχεδίου και τα κύρια τμήματα του (συμπεριλαμβανομένου της κύριας σύνοψης, της ανάλυσης της αγοράς, της στρατηγικής και του σχεδιασμού μάρκετινγκ, του σχέδιο ανάπτυξης των προϊόντων / υπηρεσιών της εταιρίας και την οργάνωση της δομής της εταιρείας) όπως και το να κατανοούν πως αυτά σχετίζονται με την αγορά που δραστηριοποιείται ή σκοπεύει να δραστηριοποιηθεί η εταιρία.
  • δημιουργούν ένα καλά δομημένο επιχειρηματικό σχέδιο που να μπορεί να πείθει και να καλύπτει όλα τα σημαντικά στοιχεία που χρειάζεται να γνωρίζουν οι εν δυνάμει επενδυτές
  • Αξιολογούν την πρόοδο της δημιουργίας ενός επιχειρηματικού σχεδίου και να λαμβάνουν τα αναγκαία διορθωτικά μέτρα όταν χρειάζεται

Επιπλέον, στο μάθημα οι φοιτητές θα χρησιμοποιήσουν/αποκτήσουν:

  • Στοιχεία δημιουργικής σκέψης και ομαδικής εργασίας
  • Ικανότητες στρατηγικής ανάλυσης των αγορών
  • Ικανότητες προγραμματισμού των πόρων της εταιρίας, οικονομικής ανάλυσης και κατάρτισης προϋπολογισμού
  • Βασικές δεξιότητες για τη δημιουργία start-up εταιρειών στην αγορά της πληροφορικής και των τηλεπικοινωνιών.

Περιεχόμενα (Διδάσκων Δρ. Κανέλλος)

  • Η Τεχνοοικονομική Διοίκηση Τηλεπικοινωνιακών Συστημάτων στην πράξη
  • Μορφές εταιριών, εργασιακές σχέσεις, ηλεκτρονικές συναλλαγές, ηλεκτρονικές υπογραφές, σήματα, ονόματα χώρου, ηλεκτρονικό εμπόριο.
  • Αδειοδότηση δικτυακών υποδομών, κεραιών, διαχείριση ραδιοσυχνοτήτων, ασφάλεια και ακεραιότητα δικτύων, απόρρητο επικοινωνιών
  • Πρακτική εφαρμογή κανόνων ανταγωνισμού μεταξύ παραδοσιακών και νέων παικτών στην αγορά ευρυζωνικών δικτύων και υπηρεσιών
  • Ανάλυση αγορών (χονδρική παροχή μισθωμένων γραμμών, τερματισμού φωνητικών κλήσεων κλπ) ρυθμιστικές υποχρεώσεις επιχειρήσεων με Σημαντική Ισχύ στην Αγορά (ΣΙΑ), σχέση ανάντη (upstream) και κατάντη (downstream) αγορών
  • Ο ρόλος των Ανεξάρτητων Ρυθμιστικών Αρχών (ΕΕΤΤ, BEREC, Επιτροπή Ανταγωνισμού κλπ), ρύθμιση ex ante και ρύθμιση ex post
  • Προσέλκυση επενδύσεων σε δίκτυα επόμενης γενιάς (NGAs, FTTC, FTTH, LTE..), προαγωγή ανταγωνισμού μεταξύ παραδοσιακών παρόχων και Over The Top Players (OTTs)
  • Κυρώσεις κατά παραβατών (ληστρική τιμολόγηση, συμπίεση περιθωρίων κέρδους ανταγωνιστών)
  • Προστασία τεχνολογικών αγαθών, πνευματικών έργων, εφευρέσεων, προστασία καταναλωτή
  • Ηλεκτρονικό έγκλημα και προστασία Προσωπικών δεδομένων.

Περιεχόμενα (Διδάσκων Δρ. Παπαδόπουλος)

  • Εισαγωγή στο Επιχειρηματικό Σχέδιο και στην μεθοδολογία ανάπτυξης του. Στο μάθημα αυτό θα κάνουμε μια επισκόπηση της δομής του επιχειρηματικού σχεδίου και των τμημάτων του (συμπεριλαμβανομένου της κύριας σύνοψης, της ανάλυσης της αγοράς (τεχνολογίες πληροφορικής και τηλεπικοινωνιών), της στρατηγικής και του σχεδιασμού μάρκετινγκ, του σχέδιο ανάπτυξης των προϊόντων / υπηρεσιών της εταιρίας και την οργάνωση της δομής της εταιρείας). Η διαδικασία ανάπτυξης του επιχειρηματικού σχεδίου (από την ανάλυση της αγοράς και την εύρεση ευκαιριών στον καμβά επιχειρηματικού μοντέλου (business model canvas) και από εκεί στο επιχειρηματικό σχέδιο) θα παρουσιαστεί διεξοδικά.
  • Απόφαση της κατεύθυνσης ενός επιχειρηματικού σχεδίου. Αυτό το μάθημα θα βοηθήσει τους φοιτητές να διαμορφώσουν και να σχηματοποιήσουν τις κατευθύνσεις του επιχειρηματικού σχεδίου τους, περιγράφοντας το όραμα και την αποστολή του επιχειρηματικού εγχειρήματος τους. Οι φοιτητές θα κατανοήσουν πώς έννοιες όπως προσωπικά κίνητρα, προσωπικότητα και προσωπικές φιλοδοξίες, επηρεάζουν την επιχειρηματική τους κατεύθυνση και θα μάθουν πώς μια επιτυχημένη ανάλυση της αγοράς που θα δραστηριοποιηθούν (κατάσταση της αγοράς, ανταγωνισμός, μακροοικονομική ανάλυση κλπ) μπορούν να τους βοηθήσουν στον εντοπισμό ευκαιριών. Στο τέλος του μαθήματος οι φοιτητές θα έχουν προσδιορίσει την αγορά σύμφωνα με τα προσωπικά τους ενδιαφέροντα όπως και τα προϊόντα και τις υπηρεσίες τα οποία θα αναλύσουν στο επιχειρηματικό τους σχέδιο.
  • Χρησιμότητα του καμβά επιχειρηματικού μοντέλου (business model canvas) για την ανάλυση της επιχειρηματικής ιδέας. Αυτό το μάθημα θα αναλύσει στους φοιτητές τον καμβά επιχειρηματικού μοντέλου που αποτελεί ένα δημοφιλές οπτικό εργαλείο διαμόρφωσης της στρατηγικής ανάπτυξης μιας επιχειρηματικής ιδέας. Ο καμβάς επιχειρηματικού μοντέλου (Business Model Canvas), αποτελείται από μια δισδιάστατη απεικόνιση των εννέα συστατικών στοιχείων ενός επιχειρηματικού σχεδίου, που είναι οργανωμένα σε τέσσερεις βασικές ενότητες: Την επιχειρηματική πρόταση (value proposition), το πελάτη (customer), τη υποδομή (infrastructure) και τη κερδοφορία (profit equation). Το επιχειρηματικό μοντέλο καμβά θα βοηθήσει τους φοιτητές να αναπτύξουν το επιχειρηματικό τους σχέδιο. Μια web εφαρμογή θα χρησιμοποιηθεί, ώστε οι φοιτητές να συνεργαστούν χρησιμοποιώντας τον υπολογιστή τους και να αναπτύξουν το δικό τους επιχειρηματικό μοντέλο. Αυτή η διαδικασία θα βοηθήσει τους μαθητές να θέτουν στόχους, και στρατηγικές για την επίτευξη των στόχων τους, να μάθουν πώς να σχεδιάζουν την ανάπτυξη της επιχειρηματικής ιδέας τους (π.χ., υπεργολαβία, franchising, άδεις χρήσης κλπ) και να ενισχύσουν την δημιουργικότητα και την αναλυτική τους ικανότητα.
  • Ανάπτυξη Επιχειρηματικού Σχεδίου (Μέρος Ι). Σε αυτό το μάθημα οι φοιτητές θα αποκτήσουν πρακτική εμπειρία σχετικά με τη διαδικασία ανάπτυξης του επιχειρηματικού σχεδίου. Από ένα σύνολο εργαλείων ανάλυσης και δημιουργίας επιχειρηματικών σχεδίων οι φοιτητές θα επιλέξουν αυτά που θα χρησιμοποιήσουν οι ίδιοι για την ανάπτυξη του δικού τους επιχειρηματικού σχεδίου. Μέσα σε αυτό το μάθημα, θα αναλύσουμε την κεντρική σύνοψη (executive summary) και θα συζητήσουμε προσεγγίσεις για τη διαχείριση του κινδύνου και τον προσδιορισμό των επιχειρηματικών κινδύνων μέσω της SWOT ανάλυσης για τα προϊόντα και τις υπηρεσίες του επιχειρηματικό σχεδίου. Επίσης θα αναλυθεί το σχέδιο μάρκετινγκ (απαιτήσεις, διαδικασία μάρκετινγκ, έρευνα αγοράς κλπ).
  • Ανάπτυξη Επιχειρηματικού Σχεδίου (Μέρος ΙΙ). Αυτό το μάθημα θα βοηθήσει τους φοιτητές να συνειδητοποιήσουν την αξία της διαχείρισης και της οργάνωσης του ανθρώπινου δυναμικού της εταιρίας (δεξιότητες και ικανότητες του προσωπικού). Οι φοιτητές θα προσδιορίσουν τις δαπάνες που σχετίζονται με την ίδρυση και λειτουργία μιας επιχείρησης κα θα μάθουν την έννοια και την σημασία του οικονομικού σχεδιασμού (έξοδα εγκατάστασης, προβλέψεις ταμειακών ροών, δηλώσεις κερδών και ζημιών) μέσα στο επιχειρηματικό πλάνο. Σε αυτό το μάθημα η ομάδα των φοιτητών θα παρουσιάσει το δικό της επιχειρηματικό πλάνο και θα γίνει συζήτηση στην τάξη επί αυτού του σχεδίου όπου θα γίνουν παρατηρήσεις και προτάσεις για περαιτέρω βελτίωση.

Προτεινόμενα συγγράμματα (Διδάσκων Δρ. Κανέλλος)

Προτεινόμενα συγγράμματα (Διδάσκων Δρ. Παπαδόπουλος)

  • Business plan template and example: how to write a business plan: Business planning made simple, by Alex Genadinik, December 7, 2015, ISBN: 1519741782, CreateSpace Independent Publishing Platform
  • How to Write a Great Business Plan by William A. Sahlman, Harvard Business Review Classics, March 1, 2008