Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία

Εκτύπωση
  • Κωδικός Μαθήματος ΨΣ-HM-777 Κατηγορία Μαθήματος Υποχρεωτικό [Y]
  • Εξάμηνο Μαθήματος 3ου Εξαμήνου Διδάσκων/ουσαΔιδάσκοντες του Π.Μ.Σ.
  • Πιστωτικές Μονάδες 30

Σκοπός και Μαθησιακοί Στόχοι

Σκοπός της Μεταπτυχιακής Διπλωματικής Εργασίας (ΜΔΕ) είναι ο/η μεταπτυχιακός φοιτητής/τρια να σχεδιάσει, αναπτύξει, εφαρμόσει και αξιολογήσει είτε μια εκπαιδευτική καινοτομία που υποστηρίζεται από ψηφιακές τεχνολογίες και ανταποκρίνεται σε ένα πραγματικό εκπαιδευτικό πρόβλημα, είτε μια επιστημονική μελέτη στο πεδίο της Ψηφιακής Εκπαίδευσης και Μάθησης, αξιοποιώντας και συνθέτοντας τις ικανότητες που ανέπτυξε στα 8 μαθήματα του προγράμματος σπουδών. Εναλλακτικά, η ΜΔΕ στοχεύει στην ανάπτυξη ερευνητικών ικανοτήτων για περαιτέρω έρευνα (διδακτορικού επιπέδου) με την μορφή μιας συστηματικής βιβλιογραφικής επισκόπηση και τη σύνταξη μιας ερευνητικής πρότασης για διδακτορική έρευνα.

Η  Μεταπτυχιακής Διπλωματικής Εργασίας (ΜΔΕ) παρέχει στους φοιτητές την ευκαιρία είτε να ασχοληθούν με προηγμένα ερευνητικά θέματα, συνεισφέροντας νέες γνώσεις στον τομέα της ηλεκτρονικής μάθησης, είτε να ακολουθήσουν μια πρακτική, πρακτική προσέγγιση, αναπτύσσοντας καινοτόμες λύσεις για πραγματικές εφαρμογές στην ηλεκτρονική μάθηση. Η ΜΔΕ στοχεύει στο να αναπτυχθούν από́ τους φοιτητές δόκιμες επιστημονικές πρωτοβουλίες σε ένα συγκεκριμένο πεδίο γνώσης απ’ αυτά́ που προσφέρονται στο Π.Μ.Σ.. Αποτρέπεται η μηχανιστική́ εφαρμογή́ γνώσεων και ενθαρρύνεται η κριτική́ θεώρηση και ανάλογη προσαρμογή́ τους από τους/τις μεταπτυχιακούς/ες φοιτητές/τριες .

Το πεδίο εφαρμογής της ΜΔΕ είναι ευέλικτο, επιτρέποντας στους/τις φοιτητές/τριες να επιλέξουν μια πορεία που ευθυγραμμίζεται με τα ακαδημαϊκά τους ενδιαφέροντα και τους επαγγελματικούς τους στόχους. Για τους/τις φοιτητές/τριες που τείνουν προς την ακαδημαϊκή έρευνα, η μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία προσφέρει την ευκαιρία να εμβαθύνουν σε προηγμένα ερευνητικά θέματα στην ηλεκτρονική μάθηση. Αυτό συνεπάγεται τη διενέργεια ενδελεχών βιβλιογραφικών επισκοπήσεων, τη διατύπωση ερευνητικών ερωτημάτων, το σχεδιασμό μεθοδολογιών και τη συμβολή νέων γνώσεων στον επιστημονικό διάλογο εντός του πεδίου. Εναλλακτικά, για όσους/ες προτιμούν μια πιο εφαρμοσμένη προσέγγιση, η μεταπτυχιακή διατριβή μπορεί να περιλαμβάνει πρακτικές δραστηριότητες και πρακτικές εφαρμογές των αρχών της ηλεκτρονικής μάθησης. Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει την ανάπτυξη και εφαρμογή ενοτήτων ηλεκτρονικής μάθησης, την αξιολόγηση στρατηγικών εκπαιδευτικού σχεδιασμού ή τη δημιουργία καινοτόμων εκπαιδευτικών τεχνολογιών. Η έμφαση εδώ δίνεται στη μεταφορά της θεωρητικής γνώσης σε πρακτικές λύσεις με ένα συστηματικό και τεκμηριωμένο τρόπο.

Σε αυτό το πλαίσιο, οι μαθησιακοί στόχοι του μαθήματος είναι, μετά από την επιτυχημένη ολοκλήρωση του μαθήματος, οι μεταπτυχιακοί φοιτητές/τριες

  • να επιδεικνύουν βασικές ερευνητικές ικανότητες στο πεδίο της Ψηφιακής Εκπαίδευσης και Μάθησης
  • να εφαρμόζουν πιστά τις βασικές αρχές Ακαδημαϊκής Ηθικής και Ερευνητικής Δεοντολογίας.
  • να διαθέτουν κριτική επίγνωση των ζητημάτων γνώσης στο πεδίο Ψηφιακής Εκπαίδευσης και Μάθησης και στη διασύνδεσή του με διαφορετικά πεδία.
  • να κατέχουν εξειδικευμένες δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων, οι οποίες απαιτούνται στην έρευνα ή/και στην καινοτομία προκειμένου να αναπτυχθούν νέες γνώσεις και διαδικασίες και να ενσωματωθούν γνώσεις από διαφορετικά πεδία
  • να έχουν την ικανότητα να συνδυάζουν γνώσεις και να χειρίζονται πολύπλοκα θέματα, καθώς επίσης να διατυπώνουν κρίσεις, έστω και με ελλιπή ή περιορισμένη πληροφόρηση, οι οποίες όμως περιλαμβάνουν προβληματισμό επί κοινωνικών και ηθικών ευθυνών, που συνδέονται με την εφαρμογή της γνώσης και των κρίσεων τους.
  • να είναι σε θέση να τεκμηριώνουν και να παρουσιάζουν με σαφήνεια και καθαρότητα τα συμπεράσματά τους αλλά και τη γνώση και το σκεπτικό στο οποίο αυτά βασίζονται και λογικές παραδοχές στα οποία στηρίζονται, τόσο σε εξειδικευμένο όσο και σε μη εξειδικευμένο κοινό
  • να διαθέτουν τις απαραίτητες μαθησιακές δεξιότητες που τους επιτρέπουν να συνεχίσουν τις σπουδές τους με τρόπο σε μεγάλο βαθμό αυτοδύναμο και αυτόνομο.

Περιεχόμενα

Στη θερινή περίοδο (περίοδος Ιουλίου-Σεπτεμβρίου) του Προγράμματος προβλέπεται η εκπόνηση μεταπτυχιακής διπλωματικής εργασίας. Το θέμα της μεταπτυχιακής εργασίας πρέπει να είναι υψηλού επιστημονικού επιπέδου και να εντάσσεται στα γνωστικά πεδία των διδασκομένων μαθημάτων του ΠΜΣ.. Ο υποψήφιος καταθέτει αίτηση, στην οποία αναγράφεται ο προτεινόμενος τίτλος της διπλωματικής εργασίας, η γλώσσα συγγραφής και ο προτεινόμενος επιβλέπων. Η Συντονιστική Επιτροπή, εισηγείται στη Συνέλευση την τριμελή εξεταστική επιτροπή και τον επιβλέποντα. Η Συνέλευση συγκροτεί την τριμελή εξεταστική επιτροπή για την αξιολόγηση της εργασίας και ορίζει τον επιβλέποντα. Οι αιτήσεις εκπόνησης μεταπτυχιακών διπλωματικών εργασιών υποβάλλονται από τους φοιτητές κατά την έναρξη της εξεταστικής περιόδου του 2ου ακαδημαϊκού εξαμήνου.

Ενδεικτικές Θεματικές Μεταπτυχιακών Διπλωματικών Εργασιών

  • Εκπαιδευτική Τεχνολογία
  • Ψηφιακή Διαδικτυακή Εκπαίδευση Ενηλίκων & Επαγγελματική Κατάρτιση
  • Σχολική Ηγεσία για τον Ψηφιακό και Πράσινο Μετασχηματισμό της Εκπαίδευσης
  • Εκπαίδευση STEM
  • Τεχνολογικά Υποστηριζόμενη Ειδική Αγωγή
  • Bell, J. 2007. Πώς να Συντάξετε μια Επιστημονική Εργασίας. Οδηγός Ερευνητικής Μεθοδολογίας. Αθήνα: Εκδόσεις Μεταίχμιο
  • Eco, U. 2001. Πώς γίνεται μια διπλωματική εργασία. Αθήνα: Εκδόσεις Νήσος
  • Ευδωρίδου, Ε. , Καρακασίδης, Θ. 2017.  Ακαδημαϊκή γραφή. 3η Έκδοση. Εκδόσεις Τζιόλα
  • Cohen, L., Manion L., Morrison, K. (2012). Μεθοδολογία Εκπαιδευτικής Έρευνας. Αθήνα: Μεταίχμιο.
  • Creswell, J. W., (2016). Η έρευνα στην εκπαίδευση. Αθήνα: Ίων.
  • American Psychological Association. (2020). Publication manual of the American Psychological Association: The official guide to APA style (7th ed). American Psychological Association.
  • European Commission, Directorate-General for Research and Innovation, Almerud, M., Ricksten, M., O’Neill, G. et al., Knowledge ecosystems in the new ERA – Using a competence-based approach for career development in academia and beyond, Núñez, L.(editor), De Coen, A.(editor), Publications Office of the European Union, 2022 [The European Competence Framework for Researchers]