Εκπαιδευτικός Σχεδιασμός

Εκτύπωση

Σκοπός και Μαθησιακοί Στόχοι

Ο Εκπαιδευτικός Σχεδιασμός (Educational/Instructional Design) αποτελεί την βασική λειτουργία της επιστημονικά τεκμηριωμένης και συστηματικής σχεδίασης, υλοποίησης, αξιολόγησης και επανασχεδίασης κάθε παιδαγωγικής και εκπαιδευτικής καινοτομίας – από ατομικές μαθησιακές εμπειρίες (learning experiences) μέχρι μαθησιακά περιβάλλοντα (learning environments).

Ο σκοπός του μαθήματος είναι να αναπτύξει τις βασικές ικανότητες του ρόλου του Ειδικού Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού (instructional designer) εν γένει και ειδικότερα σε περιβάλλοντα Ψηφιακής Εκπαίδευσης, Διδασκαλίας και Μάθησης, που αποτελεί, διεθνώς, ένα από τα πλέον περιζήτητα επαγγέλματα στο χώρο της εκπαίδευσης και κατάρτισης.

Σε αυτό το πλαίσιο, οι μαθησιακοί στόχοι του μαθήματος είναι, μετά από την επιτυχημένη ολοκλήρωση του μαθήματος, ο/η φοιτητής/τρια:

  • να γνωρίζει και να κατανοεί το θεωρητικό υπόβαθρο του εκπαιδευτικού σχεδιασμού [ΜΣ1]
  • να γνωρίζει, να κατανοεί και να εφαρμόζει τις βασικές επιλογές των επιμέρους διαστάσεων των εκπαιδευτικού σχεδιασμού (ανάλυση αναγκών εκπαιδευομένων και μαθησιακού περιβάλλοντος, συγγραφή μαθησιακών στόχων, επιλογή κατάλληλων μεθόδων αξιολόγησης επίτευξης μαθησιακών αποτελεσμάτων, επιλογή διδακτικών στρατηγικών) [ΜΣ2]
  • να αναλύει και να αξιολογεί τον εκπαιδευτικό σχεδιασμό σε παιδαγωγικές και εκπαιδευτικές καινοτομίες υποστηριζόμενες από ψηφιακές τεχνολογίες, όπως η Αντεστραμμένη Διδασκαλία (Flipped Classroom, Blended Learning) και τα  Μαζικά Ανοικτά Διαδικτυακά Μαθήματα (MOOCs, Online Learning) [ΜΣ3]
  • να σχεδιάζει και να δημιουργεί τεκμηριωμένες προτάσεις εκπαιδευτικού σχεδιασμού για παιδαγωγικές και εκπαιδευτικές καινοτομίες υποστηριζόμενες από ψηφιακές τεχνολογίες (είτε τεχνολογικά υποστηριζόμενη διδασκαλία στη Σχολική Τάξη, είτε Μικτή Διδασκαλία και Μάθηση, είτε Διαδικτυακή Εκπαίδευση και Κατάρτιση) και να αξιολογεί την εργασία άλλων ομάδων (peer assessment) [ΜΣ4]
  • να (αυτο) αξιολογεί και αναστοχάζεται σχετικά με το ατομικό επίπεδο ετοιμότητας ως Ειδικός Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού σύμφωνα με τα σχετικά Διεθνή Πρότυπα Ικανοτήτων

Περιεχόμενα

  • Εκπαιδευτικός Σχεδιασμός: Εννοιολογική αποσαφήνιση του όρου, Βασικές Έννοιες και Αρχές, Παραγόμενα και Διαστάσεις του Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού
  • Διεθνή Πλαίσια Επαγγελματικών Ικανοτήτων Ειδικών Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού
  • Μοντέλα Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού: Επισκόπηση
  • Το Μοντέλο TPACK – Τεχνολογική & Παιδαγωγική Γνώση Περιεχομένου (Technological Pedagogical Content Knowledge – TPACK)
  • Το Μοντέλο Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού ADDIE:
  • Ανάλυση: Εκπαιδευτικών Αναγκών, Μαθησιακού Περιβάλλοντος, Εκπαιδευομένων
  • Σχεδίαση: Μαθησιακοί Στόχοι & Μαθησιακά Αποτελέσματα, Αξιολόγηση Επίτευξης Μαθησιακών Αποτελεσμάτων, Ενορχήστρωση Διδακτικών και Μαθησιακών Ενεργειών (Διδακτικά Μοντέλα στη Πράξη)
  • Ψηφιακά Εργαλεία Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού – Βιβλιοθήκες Διδακτικών Σεναρίων για τη Σχολική Εκπαίδευση
  • Παραδείγματα Διδακτικών Σεναρίων και Κριτήρια Αξιολόγησης Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού:
  • Τεχνολογικά Υποστηριζόμενη Δια Ζώσης Διδασκαλία στη Σχολική Τάξη
  • Αντεστραμμένη Διδασκαλία (Flipped Classroom) για Μικτή Επαγγελματική Κατάρτιση (Blended Professional Training)
  • Εξ Ολοκλήρου Διαδικτυακή Διδασκαλία & Μάθηση (Online Learning) μέσω Μαζικών Ανοικτών Διαδικτυακών Μαθημάτων (MOOCs)
  •  Branch, R. M. (2009). Instructional Design: The ADDIE Approach. New York, NY: Springer. https://doi.org/10.1007/978-0-387-09506-6
  • Brown, A.H., & Green, T.D. (2019). The Essentials of Instructional Design: Connecting Fundamental Principles with Process and Practice (4th ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780429439698
  • Cennamo, K., & Kalk, D. (2005). Real world instructional design. Belmont, CA: Thomson Wadsworth.
  • Dick, W., Carey, L., & Carey, L. (2005). The systematic design of instruction (6th ed.). New York, NY: HarperCollins.
  • Gagné, R. M., Wager, W. W., Golas, K. C., & Keller, J. M. (2005). Principles of instructional design (5th ed.). Belmont, CA: Thomson Wadsworth.
  • Morrison, G. R., Ross, S. M., & Kemp, J. E. (2013). Designing effective instruction (8th ed.). New York: John Wiley & Sons.
  • Rothwell, W., & Kazanas, H. (2003). Mastering the instructional design process: A systematic approach. 3rd ed. San Francisco: Jossey-Bass/Pfieffer
  • Smith P. and Ragan T. (2015). Instructional Design, (8th ed.). John Wiley & Sons

Φάκελος Εκπαιδευτικού Υλικού σε ποικίλες μορφές  (Άρθρα, Εκθέσεις, Video, κλπ) ανά Θεματική Κατηγορία διατίθεται μέσω της ψηφιακής τάξης του μαθήματος.