Εκπαίδευση Ενηλίκων και Ψηφιακές Ικανότητες Εκπαιδευτών

Εκτύπωση

Σκοπός και Μαθησιακοί Στόχοι

Η Ευρωπαϊκή στρατηγική (2021-30) αναγνωρίζει τη δια βίου μάθηση για την ανάπτυξη δεξιοτήτων κρίσιμη για την αντιμετώπιση της ευρύτερης οικονομικής και κοινωνικής στρατηγικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η εκπαίδευση ενηλίκων αποτελεί το μέσο αναβάθμισης των δεξιοτήτων, συμβάλλοντας σημαντικά στην κοινωνική ένταξη, την ενεργό συμμετοχή στα κοινά και την προσωπική ανάπτυξη. Η εκπαίδευση ενηλίκων είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την ηλεκτρονική μάθηση, λαμβάνοντας υπόψη την ευελιξία που επιτρέπει. Σε αυτήν την κατεύθυνση οι εκπαιδευτικοί  αντιμετωπίζουν ραγδαία τις μεταβαλλόμενες απαιτήσεις για την ανάπτυξη των ψηφιακών τους δεξιοτήτων στο πλαίσιο της ευρύτερης επαγγελματικής τους ανάπτυξης.

Σκοπός του γνωστικού αυτού αντικειμένου είναι η ανάπτυξη θεωρητικών και εφαρμοσμένων γνώσεων για την Εκπαίδευση Ενηλίκων και τη διεξαγωγή ενός προγράμματος Εκπαίδευσης η-Εκπαιδευτών (ΕηΕ) στο πλαίσιο της ψηφιακής μάθησης. Με το αντικείμενο επιπρόσθετα δίνεται έμφαση στις Ψηφιακές Ικανότητες Εκπαιδευτών (Adult Education & Digital Competences for Educators) μέσα από ένα εφαρμοσμένο πρόγραμμα Εκπαίδευσης η-Εκπαιδευτών. Κατά αυτόν τον τρόπο οι φοιτητές θα αποκτήσουν γνώσεις και δεξιότητες στη διαχείριση ανάλογων παρεμβάσεων (e-training, e-tutoring, e-courses, e-delivering) αναδεικνύοντας τις ήπιες δεξιότητες (4Cs: επικοινωνία, συνεργασία, κριτική σκέψη, δημιουργικότητα), την επίλυση προβλήματος, την καινοτομία και τη μεταγνώση, στην πράξη, αξιοποιώντας παράλληλα διαμοιρασμένους πόρους σε ένα ψηφιακό περιβάλλον.

Σε αυτό το πλαίσιο, μετά από την επιτυχημένη ολοκλήρωση του μαθήματος, ο/η φοιτητής/τρια αναμένεται να είναι ικανός/η:

  • να ερμηνεύει τις βασικές αρχές μάθησης και εκπαίδευσης ενηλίκων στην υλοποίηση ενός προγράμματος (ΕηΕ) και τη συνεχή επαγγελματική ανάπτυξη στην ψηφιακή εποχή (dCPD, LLL, GreenComp, SDGs, e-training, e-tutoring, e-mentoring, e-delivering) [ΜΣ1].
  • να αναλύει τη σημασία της συνεχιζόμενης επαγγελματικής ανάπτυξης (dCPD) [ΜΣ2].
  • να επιδεικνύει δεξιότητες για τη διεξαγωγή και τη διατήρηση αποτελεσματικής μάθησης σε ψηφιακά περιβάλλοντα (σύγχρονα και ασύγχρονα) με έμφαση στις ήπιες δεξιότητες (επικοινωνία, συνεργασία, κριτική σκέψη, δημιουργικότητα) [ΜΣ3].
  • να εφαρμόζει γνώσεις και δεξιότητες για την υλοποίηση και την ενορχήστρωση προγραμμάτων (ΕηΕ) (delivering programs) [ΜΣ4].
  • να επιλέγει ανθρωποκεντρικά μοντέλα στην υλοποίηση ενός προγράμματος (ΕηΕ) (Χ-shape learner, needs, motivations, social attitudes, etc) [ΜΣ5].
  • να αναπτύσσει & να δημιουργεί με καινοτομία και μεταγνωστική πρακτική ένα εννοιολογικό πλαίσιο υιοθετώντας καλές σχεδιαστικά λύσεις και εκπαιδευτικά σενάρια σε ένα πρόγράμμα (ΕηΕ) [ΜΣ6].

Περιεχόμενα

  • H εκπαίδευση ενηλίκων και η δια βίου μάθηση. Oι βασικές θεωρίες μάθησης και εκπαίδευσης ενηλίκων. O ρόλος του εκπαιδευτή ενηλίκων, τα επαγγελματικά προσόντα και την πιστοποίηση (CEDEFOP).
  • Ψηφιακές ικανότητες στον ψηφιακό μετασχηματισμό της η-εκπαίδευσης. Ψηφιακές δεξιότητες στην προσωπική ανάπτυξη, στην εκπαίδευση/απασχόληση, στο κοινωνικό πλαίσιο
  • ΕηΕ προγράμματα: σχεδιασμός, ανάπτυξη, παράδοση μαθημάτων (eLearning, etraining, etutoring, ementoring, edelivery)
  • Ψηφιακές δεξιότητες για την καινοτομία και την επιχειρηματικότητα στις πρακτικές η-εκπαίδευσης.
  • Tο πλαίσιο της (ΕηΕ) με έμφαση στα χαρακτηριστικά, το προφίλ, τις ανάγκες, τα κίνητρα, την αυτο-αποτελεσματικότητα, το κέντρο ελέγχου, τις κοινωνικές στάσεις και τις μαθησιακές προτιμήσεις.
  • Oι συνθήκες και οι προϋποθέσεις για την (ΕηΕ) (ήπιες δεξιότητες, διαπροσωπικές σχέσεις, επικοινωνία, κλπ).
  • O σχεδιασμός ενός εννοιολογικού πλαισίου για ένα EηΕ πρόγραμμα με δημιουργικότητα και καινοτομία (conceptual frameworks).
  • Η μεθοδολογική προσέγγιση για το πρόγραμμα (ΕηΕ) (best practices, lesson plans, macro & micro educational scenarios, CSCL).
  • Η υλοποίηση ενός προγράμματος (ΕηΕ) (e-course delivery: Dual learning programs, apprenticeship and flexible programs).
  • Η αξιολόγηση ενός προγράμματος (ΕηΕ) (formative, summative & authentic assessment, sustainable assessment).

Φάκελος Εκπαιδευτικού Υλικού σε ποικίλες μορφές  (Άρθρα, Εκθέσεις, Video, κ.λπ.) ανά Θεματική Κατηγορία διατίθεται μέσω της ψηφιακής τάξης του μαθήματος.
Ενδεικτικά:
Εκπαίδευση ενηλίκων
https://education.ec.europa.eu/el/education-levels/adult-learning
Πρωτοβουλίες για την εκπαίδευση ενηλίκων
https://education.ec.europa.eu/el/education-levels/adult-learning/adult-learning-initiatives
Ευρωπαϊκό πλαίσιο επαγγελματικών προσόντων για τη δια βίου μάθηση (ΕΠΕΠ)
https://europa.eu/europass/el/ergaleia-europass/eyropaiko-plaisio-epaggelmatikon-prosonton
Ορολογία της ευρωπαϊκής πολιτικής εκπαίδευσης και κατάρτισης: Επιλογή βασικών όρων
https://www.cedefop.europa.eu/el/tools/vet-glossary
Ψήφισμα του Συμβουλίου σχετικά με μια ανανεωμένη ευρωπαϊκή ατζέντα για την εκπαίδευση ενηλίκων
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=uriserv:OJ.C_.2011.372.01.0001.01.ENG
Πιστοποίηση Εκπαιδευτικής Επάρκειας Εκπαιδευτών Ενηλίκων της μη τυπικής εκπαίδευσης: Βήματα και Διαδικασία
https://www.eoppep.gr/index.php/el/how-to/teacher-certification-educational-attainment-lifelong-learning-lll-adult
Ψήφισμα του Συμβουλίου σχετικά με νέο ευρωπαϊκό θεματολόγιο για την εκπαίδευση των ενηλίκων 2021-2030
https://eur-lex.europa.eu/legal content/EL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32021G1214(01)&from=EL
(2021-2030)( https://www.moec.gov.cy/aethee/).
National coordinators for Adult learning
What is the European Agenda for Adult Learning and how is it implemented?
https://epale.ec.europa.eu/el/national-coordinators-adult-learning
ΕPALE
https://epale.ec.europa.eu/el
Rocco, T.S., Smith, M.C., Mizzi, R.C., Merriweather, L.R., & Hawley, J.D. (Eds.). (2020). The Handbook of Adult and Continuing Education (1st ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003447849
Hill, L.H. (Ed.). (2020). Assessment, Evaluation, and Accountability in Adult Education (1st ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003443117
Belzer, A., & Dashew, B. (Eds.). (2023). Understanding the Adult Learner: Perspectives and Practices (1st ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003448471
Ashadi, , Priyana, J., Basikin, , Triastuti, A., & Putro, N.H.P.S. (Eds.). (2020). Teacher Education and Professional Development In Industry 4.0: Proceedings of the 4th International Conference on Teacher Education and Professional Development (InCoTEPD 2019), 13-14 November, 2019, Yogyakarta, Indonesia (1st ed.). CRC Press. https://doi.org/10.1201/9781003035978
CAST (2016). UDL Tips for Designing an Engaging Learning Environment. Wakefield, MA: Author. Retrieved from https://www.cast.org/products-services/resources/2016/udl-tips-designing-engaging-learning-environment.
CAST (2023). Tips for Accessible Educational Materials. Wakefield, MA: Author. Retrieved from https://www.cast.org/products-services/resources/2023/udl-tips-accessible-educational-materials-aem