Υποστηρικτικές Τεχνολογίες στην Ειδική Αγωγή

Εκτύπωση

Σκοπός και Μαθησιακοί Στόχοι

Μαθητές με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες θεωρούνται όσοι για ολόκληρη ή ορισμένη περίοδο της σχολικής τους ζωής εμφανίζουν σημαντικές δυσκολίες μάθησης εξαιτίας αισθητηριακών, νοητικών, γνωστικών, αναπτυξιακών προβλημάτων, ψυχικών και νευροψυχικών διαταραχών οι οποίες, σύμφωνα με διεπιστημονική αξιολόγηση, επηρεάζουν τη διαδικασία της σχολικής προσαρμογής και μάθησης. Οι ψηφιακές τεχνολογίες μπορούν να αποτελέσουν ένα αποτελεσματικό εργαλείο για τη διασφάλιση της ισότιμης πρόσβασης όλων ανεξαιρέτως των εκπαιδευόμενων σε διάφορες βαθμίδες εκπαίδευσης και την προάσπιση της αρμονικής ψυχοκοινωνικής τους ανάπτυξης και προόδου. Σύμφωνα με την Παγκόσμια Οργάνωση Υγείας (Π.Ο.Υ.) : «Υποστηρικτικές Συσκευές και Τεχνολογίες είναι εκείνες που έχουν ως κύριο σκοπό να διατηρήσουν ή να βελτιώσουν τη λειτουργικότητα και την ανεξαρτησία, να διευκολύνουν τη συμμετοχή και να ενισχύσουν την ευεξία».

Σε αυτό το πλαίσιο, οι μαθησιακοί στόχοι του μαθήματος είναι, μετά από την επιτυχημένη ολοκλήρωση του μαθήματος, ο/η φοιτητής/τρια να είναι ικανός/η:

  • να γνωρίζεικαι να κατανοεί  τις βασικές έννοιες σχετικά με την ειδική αγωγή και κατάρτιση:  τα διαφορετικά είδη αναπηριών, τις πολιτικές και πρακτικές στο χώρο της ειδικής αγωγής, τις διδακτικές στρατηγικές που χρησιμοποιούνται [ΜΣ1]
  • να αναλύει, να αξιολογεί, να επιλέγεικαι να τεκμηριώνει  κατάλληλες διδακτικές στρατηγικές, ψηφιακό εκπαιδευτικό περιεχόμενο και ψηφιακά εργαλεία που υποστηρίζουν την ειδική αγωγή και κατάρτιση [ΜΣ2]
  • να γνωρίζει τα διάφορα είδη υποστηρικτών τεχνολογιών στην υποστήριξη της ειδικής αγωγής και κατάρτισης και να μπορεί να τις χρησιμοποιεί  τον ρόλο των ψηφιακών τεχνολογιών στην υποστήριξη της ειδικής αγωγής και κατάρτισης [ΜΣ3]
  • Να εξοικειωθεί με εργαλεία και τεχνικές αξιολόγησης της προσβασιμότητας [ΜΣ4]
  • να σχεδιάζει,δημιουργεί και να τεκμηριώνει παιδαγωγικά κατάλληλες τεχνολογικά υποστηριζόμενες εκπαιδευτικές παρεμβάσεις με αντίστοιχο ψηφιακό  για την ειδική αγωγή και κατάρτιση  [ΜΣ5]

Περιεχόμενα

  • Ανάλυση αναγκών μαθητών με αναπηρία:
    • αισθητηριακή (όραση, ακοή, αφή),
    • κινητική (μετακίνηση, δεξιότητα, τέντωμα/φτάσιμο)
    • γνωσιακή (νοητικές λειτουργίες-επικοινωνία)
  • Εκπαιδευτικές Πολιτικές στην Ειδική Αγωγή και Κατάρτιση
  • Εργαλεία διάγνωσης δυσκολιών μάθησης και προσαρμογής ατόμων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες
  • Καθολικός σχεδιασμός στη μάθηση και διαφοροποιημένη διδασκαλία: η σημασία για τους μαθητές με αναπηρίες ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες
  • Διεθνείς τυποποιήσεις και πρότυπα προσβασιμότητας και χρηστικότητας
  • Εργαλεία αποτίμησης και αξιολόγησης προσβασιμότητας ιστοτόπων & ψηφιακού εκπ. υλικού
  • Τεχνικές, συσκευές και λογισμικό προσβάσιμης αλληλεπίδρασης – Υποστηρικτικές Τεχνολογίες Πληροφορικής για μαθητές με: τύφλωση, χαμηλή όραση, κώφωση, βαρηκοΐα, που χρησιμοποιούν συστήματα Εναλλακτικής ή Επαυξητικής και Επικοινωνίας, γλωσσική αναπηρία, κινητική αναπηρία άνω άκρων, δυσλεξία, ΔΕΠΥ στο φάσμα αυτισμού.
  • Σχεδιασμός παιδαγωγικά κατάλληλων τεχνολογικά υποστηριζόμενων εκπαιδευτικές παρεμβάσεων για μαθητές/σπουδαστές με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες
  • Σύγχρονες Τάσεις & Έρευνα στην Τεχνολογικά Υποστηριζόμενη Ειδική Αγωγή & Εκπαίδευση

 

Φάκελος Εκπαιδευτικού Υλικού σε ποικίλες μορφές  (Άρθρα, Εκθέσεις, Video, κλπ) ανά Θεματική Κατηγορία διατίθεται μέσω της ψηφιακής τάξης του μαθήματος.

  • Τζιβινίκου, Σ., 2015. Μαθησιακές δυσκολίες – διδακτικές παρεμβάσεις. [ηλεκτρ. βιβλ.] Αθήνα:Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών. Διαθέσιμο στο: http://hdl.handle.net/11419/5332
  • Παντελιάδου, Σ. & Φιλιππάτου, Δ. (2013). (Επιμ.). Διαφοροποιημένη Διδασκαλία: Θεωρητικές προσεγγίσεις και εκπαιδευτικές πρακτικές. Αθήνα: Πεδίο, Διαθέσιμο online: http://tinyurl.com/4turcnuy
  • ΙΕΠ, Οδηγός Εξατομικευμένου Εκπαιδευτικού Προγράμματος για Μαθητέ με μαθησιακές δυσκολίες, http://www.e-yliko.gr/htmls/amea/amea_soft.aspx www.prosvasimo.gr
  • http://www.prosvasimo.gr/Software/Mathisiakes_Duskolies/amea_math_dyskolies_a_bathmi a.zip
  • Λογισμικό Υποστηρικτικών Τεχνολογιών για σταθερούς υπολογιστές (https://access.uoa.gr/ATHENA/) και φορητές συσκευές – έξυπνα τηλέφωνα και tablets (https://access.uoa.gr/mathena/)
  • Αναλυτικά Προγράμματα Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ), http://tinyurl.com/t7mkmbts
  • Κωνσταντίνου, Μ., Κοσμίδου, Μ., Νευροψυχολογία των μαθησιακών διαταραχών, 2011. Κωδικός βιβλίου στον Εύδοξο: 12810070 [OPTIONAL]
  • Παντελιάδου Σ., Αργυρόπουλος Β., Ειδική Αγωγή: Από την έρευνα στη διδακτική πράξη, Πεδίο, 2011. Κωδικός βιβλίου στον Εύδοξο: 12519932 [OPTIONAL]